• sofialisa

flyttstädning tips mottages !

1 mars går flyttlastet .. men nu till min fråga, hur flyttstädar man?, vad kan bovärden ge annmärkningar på?

hur rengör man spisen på effektifast sätt?
    hur rengör man toan på effektivast sätt?

alla tips är välkommna !!!!

• Svar på tråden flyttstädning tips mottages !
  • Pikku Enkeli

En f.d. chef till mig tipsade om att använda protesrengöringstabletter för att rengöra toaletten..

- Lister och karmar är något man lätt kan glömma att rengöra.
    - Bakom spis och kylskåp
    - Ovanpå dörrar

Winners never quit. Quitters never win.
  • sofialisa

vart finner jag dessa protesrengörare då?

• MolleMalin

Förlåt om jag "lånar" tråden lite. Men hur gör man rent bakom element? Går dom typ att koppla loss? Är ju så trångt där..

Kan vara bra att tänka på TS!

• Pikku Enkeli
    sofialisa skrev 2007-01-22 10:22:30 följande:
    vart finner jag dessa protesrengörare då?
    På mataffären sa hon. Jag vet inte, har inte testat själv.
    Winners never quit. Quitters never win.
  • trebarnsmor

har du lidl i närheten kan jag rekomdendera deras toatabletter kanonbra.

• Dreamsmiley

Jag och min mamma flyttstädar ganska ofta åt andra och får en bra slant för detta.
    Är inte så svårt. bar aman städar allt som ska städas, hehe. Ungen tar vi mr muscle ungs rengöring finns på vanliga mat äffarer att köpa. Vi börjar alltid med att spruta in den så att det får verka under tiden vi städar resten.Element är itne så svårt , Har du bar aen sån här sammvippa så kör du ner den bakom och får efektivt bort allt damm och skit. Finns det lite kvar så bruakr vi ta en vatten spruta och spruta lite bakom.
    Toaletten är enkelt. Har du en talett med dusch och brunn? Så kan du bara spruta ner taletten med vatten sen tar du rengörings medel, fungerar med det mesta.. spårutar in med rengöringsmedel och gnuggar sen rent med en disk borste eller liknande runt kanter och lister talett och handfat.. där du kommer åt så att säga. Sen spalr du bara rent med varmt vatten och skrapar golvet och torkar torrt så ska du se att det blri skinande blankt. :)

• Dreamsmiley

ungen ser jag att jag skrivit.. hmm förlåt för min stavning. Ugnen menar jag förståss..
    har en liten i knät som pillar på allt.

• Dreamsmiley

dammvippa menar jag också för er som inte förstod.

• Catchie80

Vad du än gör, så var NOGA. Det finns inget värre än att komma in i en bostad som man slarvat med...

Den jag flyttade in i hade DESSUTOM städats av HEMFRID, som är en FIRMA och det var fortfarande MAT kvar på spisen!

Dessutom hånskrattade dom åt mig när jag påpekade att dom fuskat.
    Lång historia, men det slutade med att jag blev så arg att jag sa åt dom att fara åt helvete ifrån min lägenhet innan jag blir FÖR arg.

MOLLEMALIN

Det finns speciella elementborstar för att rengöra bakom dessa. En vanlig dammvippa (du vet sådan med regnbågens färger) funkar utmärkt om man tejpar på en pinne som förlängning.

Man ska rengöra ÖVERALLT. Ställen man brukar glömma är: ovanpå dörrar, lister vid golven, under handfat, bakom spis och badkar,torka kakelvägg i badrum.

Utöver dessa ställen ska man putsa fönster, dammsuga, torka överallt inklusive inuti skåp, speciellt där sopkorgen står.

Min svärmor äger en egen städfirma och hon använder JIF till i princip allt. Glashäll på spisen speciellt.

Tips för spisen om det är vanliga plattor är vanligt svinto. Hetta upp på maxvärme sedan så bränns allt bort.

En flyttstädning på 57kvm tar ca 5 timmar om man är ensam och gör det ordentligt.

Lycka till!

• OceanGirl

Finns särskilda munstycken och sätta på dammsugaren för att komma åt bakom element.

Allt ska städas, glöm inte lister nere vid golvet och ovanför dörren och har äen hört att tak på toa och kök ska rengöras. Kök för matfett, toa, vet faktiskt inte. Se till att spackla igen stora hål, t.ex. efter tavlor. Kontakter, men självklart inte i. Frosta av frys och kyl. Flytta ut spis, ta under baskar, bakom toastolen (mellan väggen och röret). Ja, med andra ord, varenda skrymsle och vrå.

Lycka till med flytten! :D

• Dreamsmiley

Börja i ett rum med att ta en torr eventuellt lite fuktig golv mopp.. menar då en sånn platt som har när man torkar golven.
    Ta i tak och längs med väggar. Var noga i hörnen där det lätt samlas damm. ta sedan fönster och element menar då inte med moppen utan tvätta fönstret som vanligt och ta en dammvippa bakom elementet. Sedan fortsätter du med lister och dörrar och sånt.Om det finns garderober torkar du rent dom och över dom. Sist dammsuger du och torkar golven. hål och sånt på väggarna behöver du inte spackla igen om det inte är jätte stora eller massor. Det är vanligt slitage..inget man kan göra ngt åt.

• Toffifee

dreamsmiley, vad kostar en flyttstädning? *nyfiken i en strut*

• OceanGirl

Precis, småhål är normalt slitage, samma med småskrämor i tapeten.

• OceanGirl

Hm, SKRÅMOR ska det stå...

Svar på tråden flyttstädning tips mottages !