Hej!
Jag känner med er, tycker att man borde skjuta upp provtagningarna efter graviditeten eller vara tydlig med varför man ändå vill ta ett prov innan förlossningen.
Jag tog cellprov för första gången förra våren och man upptäckte då "lätta cellförändringar" av den typen som på sikt KAN orsaka cancer (konstaterades efter tre provtagningar). Ingen konisering gjordes men jag skulle bli kallad för provtagning om ett år igen.
Nu har jag en kallelse till april i år, men jag har blivit gravid under tiden och förväntas föda i slutet av maj. -När jag ringer till gyn för att fråga om jag ändå skall ta provet, kan inte sköterskan säga något om detta utan en läkare skall ringa upp mig i veckan och diskuttera om vi kanske kunde ta ett tidigare prov... Usch, nu dras detta otäcka upp igen, jag hade liksom andats ut och tänkt att jag nog skulle slippa tänka på detta under graviditeten i alla fall, men nu kanske jag måste ta ett prov, gå och gruva mig i några veckor och sen.. ja, vad händer sen?
Men, man skall väl inte klaga. Det finns många andra som har större sorger och orosmoln runt sig, så jag skall försöka bita ihop. Även om man känner sig som ett litet tröstlöst barn ibland... (Kanske hormonerna?)
/enni