Inlägg från: Vilhelmina |Visa alla inlägg
  • Vilhelmina

Slalom när börja?

Äldsta var fem fyllda första gången. Vi fick muta honom med Kinderegg varje dag efter avslutad skidskolelektion (Jag tycker att KE är skit, så det var en STOR muta i vår familj). År två, mutade vi med kexchoklad, och han tyckte inte att det var roligt. År tre, som sjuåring, släppte det och han älskar det nu!

Eftersom dottern alltid har varit fysikt mer våghalsig en sin bror fick hon börja testa vid 3 1/2 med skidlekis. Hon gillade det inte, och därför var det muta även där. Förra året, vid 4 1/2, släppte det och hon tar sig nu ner även för svart puckelpistar (även om det var ett misstag att vi hamnade i en...)

Trean, som är 1 1/2 nu, får nog vänta ett par år innan vi ens prövar pjäxor på honom.

Detta blir vår fjärde slalomvinter. De två första åkte vi en vecka per säsong, förra året (och i år) blev det två veckor på raken vilket jag tror bidrog till att deras entusiasm för slalomen ökade.

Jag tycker inte att det är någon idé att börja för tidigt, men med så mycket annat är det indivduellt för varje barn.

• Vilhelmina

Liselott: Nej vi har inte haft bärstol till barnen. Istället åkte vi bara på tur de första fyra åren med barnen (i pulka). Nu turas vi om att åka några åk, medan den andra passar lill-killen. Vi är i backen kanske 3-4 timmar per dag (inklusive lunchpaus). Den tid där man åkte så länge liften är öppen 9-16 är förbi...

Svar på tråden Slalom när börja?