• Molly 1974

Hjälp Jag har små flagor i hårbotten

Jag har  flagor eller sår skorpor i hårbotten.( det är nog inte mjäll utan flagor eller skorpor av hud.)
    Jag har provat nästan allt som finns fungural mjällshampo samt hårbottensgel och vanligt mjällshampo som finns att köra i affärerna.

Är det någon som känner igen sig eller har eller har haft något liknande problem
    Och kan någon tipsa mig om vad man kan göra åt detta problem.

• Svar på tråden Hjälp Jag har små flagor i hårbotten
  • Hallonbusken

Haft nåt liknande och det var mjälleksem. Hade samtidigt svampinfektioner i armhålor och i ljumskarna. Har torr hud som är extra kinkig vintertid.
    Tycker du ska söka hjälp hos hudläkare eftersom dina egna, vettiga åtgärder inte har hjälpt!!

• Tintomara

Jag känner också igen det. Just nu har jag inte så mycket, bara på något enstaka ställe. Men det skiftar. Jag kan rekommendera schampo med tjära i. Finns t ex på Lush, en liten schampokaka som luktar båt men som fungerar jättebra!

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • lieh

Mjälleksem. Där fick jag namnet på min åkomma. Vill nogon skriva ut recept också på behandling så har jag kommit billigt undan.

• Mar1lyn

Jag har ngt liknande. Mitt blir värre på vintern. Min läkare trodde att det var ett seborreiskt eksem. Jag använder mig av Endens mjällschampoo för lite större problem och sedan av Endens schampoo för känslig hårbotten. Då är det bra ett tag.

Sen finns det en ny hårvårdserie från apoteket för torr flagnande hårbotten. Kostar ca 80kr flaskan och tar dessutom bort kliandet. Finns både som schampoo, balsam, efterbehandling.

• Hexx

Testa fungoral schampo. Utan recept är det dyrt som fan, dryga hundringen för en ytte pytte flaska, men det funkar mot båda mjälleksem och psoriasis.

• lieh

Fungoral schampo är dyrt och fullkomligt värdelöst.

• znooser

Precis så hade jag. Jag gick till hus läkaren och han sa att det troligen var seborré. Ett slags förstadium till psoriasis. Jag fick en cortison utskriven som jag hade i hårbotten varje dag under några dagar. Samtidigt skulle jag använda fundan schampoo och ett milt balsam utan parfym. Det hjälpte jättebra. Nu har jag dock fått det tillbaka 2 år senare o ska ringa o fråga om cortisonet igen..Gå till din husläkare och fråga..Lycka till

• Storasyrran

Fungoral funkar måttligt mot min psoriasis!

TS: Ja, det kan vara ärftligt!

• Carro W

Min man har psoriasis i hårbotten och han får utskrivet Betnovat liniment tror jag det är. Flytande cortisontjofräsan iaf.

Svar på tråden Hjälp Jag har små flagor i hårbotten