• Xnia

Namnceremoni istf. dop?

Hej,

funderar på att namnge barnet istf att döpa det. Kan du berätta lite om hur er "ceremoni" gick till, det skulle vara kul med tips eftersom det finns så lite skrivet om detta!

Kram Xnia

• Svar på tråden Namnceremoni istf. dop?
  • Xnia

hallå?! är det faktiskt så att det är SÅ ovanligt?

• Tabby

Xina, sök på namnkalas, namngivning, välkomstkalas så får du upp en del.

• ahlcec

Vi hade namngivningsfest ist för dop.
    Det var supertrevligt - och skitnervöst och dessutom en massa bråk om huruvida June skulle till himlen eller om hon dör (!!).

Vi gjorde det superenkelt: Hälsade alla välkomna, nämnde att June ska få välja religion själv, berättade om namnen. Och så läste hennes livsledsagare (ja, faddrar alltså) en varsin text.
    Och sen åt vi god mat och pratade skit.

• Xnia

tabby: tack för tipset!

ahlcec: låter som ngt i min smak.. ...kikar vidare!

• miriel

Vi hälsade alla välkomna, berättade varför vi valt att ha namnkalas istället för dop. (Pappans släkt är tillhälften från Japan, ingen av oss är spec. religiös, han ska få välja själv när han förstår vad det handlar om...osv.)
    Sen presenterade vi Gentaro (som kom in tillsammans med sina blivande två faddrar, till tonerna av Emilssången) för våra släktingar och vänner och presenterade släktingar och vänner för Gentaro. :)

Farmor sjöng några japanska barnvisor.

Vi presenterade faddrarna och varför vi valt just dem.

Sen hade jag gjort fadderbrev tre kopior, ett till varje fadder och ett till Gentaro, som jag gav dem och de fick skriva under.

Sen var det fika och lite mer musik/sång.

Det blev jättelyckat, och vi kommer göra något liknande med lillasyster.

Lycka till!! :)

• Full av förhoppning

Det är jättefint och så, men ni vet väl att namnet inte har med dopet att göra överhuvudtaget?
    Namnet heter bebisen när ni bestämt er för namnet och det är godkänt av skatteverket.

I dopet säger prästen : Jag döper dig "Isabelle Signe Elisabeth" i faderns sonens och den helige andens namn... amen... INTE jag döper dig TILL.

Förlåt att jag är besserwisser, men alla verkar tro att namnet har med dopet att göra... till och med min släkt reagerade när de frågade Vad ska hon heta och jag svarade:
    Hon heter redan Isabelle.
    VA har ni döpt henne redan? Varför var inte jag bjuden?
    Nej åter igen... namnet har inte med dopet att göra

Skriver detta i all välmening så var snälla och hoppa inte jämfota av ilska nu
    Kramar från Linda med Isabelle som inte är döpt än

• miriel

Full av förhoppning:
    Det var delvis därför vi hade NAMNKALAS istället för dop. Vi presenterade namnen för släkt å vänner och visade upp vår prins ;). Sen ville vi att han ska ha faddrar och det var ett jättebra tillfälle att presentera dem med :)
    Och det är aldrig fel att ha kalas!

nyfiknaflickan: Så här stod det i faddrarnas brev och sen gjorde jag ett lite annorlunda formulerat till GEntan:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    "Namnet på faddern"!

Vi ("föräldrarnas namn") har en önskan om att du ska bli "barnets namn" fadder. Det är en uppgift som är viktig idag och alla andra dagar i resten av livet.

Vi hoppas och önskar att du ska bli en extra vuxen som "barnets namn" kan lita på och känna sig trygg med.

Vi önskar att alla människor omkring "barnets namn" kommer att fungera som goda förebilder och föredömen, men ibland är det ju inte så. Genom att välja dig som "barnets namn" fadder hoppas vi att du tar ett särskilt ansvar för att vara det för honom.

Fadderskapet innebär inte att du förväntas överösa "barnets namn" med gåvor och presenter. Skänk honom istället kärlek och omsorg i överflöd, för det kan man inte få för mycket av.

Tänk på "barnets namn" ! Om du inte har tid och möjlighet att träffa honom så ofta som du skulle önska kan ett telefonsamtal eller ett brev på posten betyda lika mycket.

Du kommer att betyda mycket för "barnets namn" och det är vår tro och förhoppning att han också kommer att betyda mycket för dig!
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Vill du veta mer så säg till! :)

• Full av förhoppning

Hej hej
    Ja namnkalas där man presenterar namnet för släkt och vänner är en annan sak...
    Det jag reagerar på är namngivningsceremoni.... för om man kommit på namnet och bestämt att det är så barnet ska heta så heter barnet det redan ju
    Jaja... skit vilket det är bara jag som är en "pain in the ass"
    Ha en underbar dag i morgon och godnatt på er!

• thisismylife0

Miriel: skulle du ha nåt emot om jag kopierade det brevet? Inte exakt likadant men nåt liknande?..Tycker det va mycket klokt skrivet, faktiskt riktigt bra.

• miriel

Du är så välkommen att använda texten, kul om någon annan får användning av det
    Tack för komplimangen!!

• miriel

Du är så välkommen att använda texten, kul om någon annan får användning av DEN (menar jag såklart...)
    Slarv skrivet

• Mausiii

Så här gick vårt namnkalas till:

Vi var utomhus och hade dukat upp med filtar i gräset och bord och stolar. Partytält med bord och fika, tårtor + presentbord.

Faster Jenny och moster Kattis var med i ceremonin. De blev även utsedda till vår sons "faddrar" eller "ledsagare".

Namnceremonin

1) Pappa Kalle hälsar alla välkomna.

Hjärtligt välkomna allihop till Leos namnfest. Vi tycker att det är jättekul att så många kunde vara med oss idag. Vi tänkte nu hålla en egenhändigt sammansnickrad namnceremoni för Leo. Anledningen till detta är att vi inte vill döpa Leo kyrkligt, utan han ska själv få bestämma vad han vill tro på.

2) Jenny läser en dikt:

Lyckans minut av Erik Lindorm

Är det sant, att jag håller ett barn på min arm
    och ser mig själv i dess blick
    att fjärdarna gnistra och jorden är varm
    och himmelen utan en prick?

Vad är det för tid
    vad är det för år
    vem är jag
    vad bär jag för namn?

Du skrattande knyte med solblekt hår,
    Hur fick jag dig i min famn?
    Jag lever, jag lever!
    På jorden jag står.
    Var har jag varit förut?
    Jag väntade viss millioner år
    på denna enda minut.

3) Mamma Anja berättar om Leos namn och varför han får dem.

Leo är ett latinskt namn som betyder ?Lejon?. Han har namnsdag den 28 juni och namnet har funnits i almanackan sedan 1600-talet. Vi valde namnet Leo för att det är vackert och ganska ovanligt (det finns bara drygt 4000 personer i Sverige som bär namnet Leo), det är internationellt och hans far (Kalle, alltså) är född i lejonets tecken.

Jonathan har använts som namn i Sverige sedan mitten av 1600-talet. Det betyder ?Jahve har givit?. Jonathan petades in i almanackan år 1901 och då var namnet mycket ovanligt. Detta ansågs länge vara ett misstag. Namnet blev först riktigt populärt i Sverige i och med Astrid Lindgrens ?Bröderna Lejonhjärta? och idag får över 1100 barn om året Jonathan som förnamn. Vi har valt det vackra andranamnet Jonathan efter en av våra favoritmusiker, Jonathan Davis i hårdrocksgruppen Korn.

4) Kattis förrättar namnceremonin.

- Leo Jonathan, jag hälsar dig välkommen till livet till oss, dina medmänniskor och till släktenas gemenskap. Jag önskar att du kommer att känna värmen av den kärlek, som bottnar i dina föräldrars stora lycka.

- Vi som samlats här önskar av hela vårt hjärta, att du utvecklas till en lycklig och harmonisk människa. Vi hoppas också att du blir stark, kreativ och självständig.

- Låt oss alla med glädje försöka ge Leo den trygghet, den uppfostran och den omtanke som är oundgängligt för att skapa ett lyckligt liv.
    Lycka till i livet, Leo Jonathan!

(Kattis sätter en liten blomkrans på Leos huvud, Jenny lämnar över Leo till Kalle)

Lycka till ni föräldrar!

5) Anja och Kalle utser Jenny och Kattis till faddrar.

6) Kattis och Jenny får säga några valda ord om fadderskapet, relationen till Leo och vad de hoppas på att lära honom?

7) Alla får hälsa på Leo.

Kalle:
    Vi går nu runt med Leo så alla får hälsa på honom. Sedan får ni prata mer med honom på kalaset efteråt.

(Kalle går runt med Leo snabbt till var och en.)

8) Avslutning.

Kalle:
    Vill vi avsluta ceremonin med ett fyrfaldigt leve för Leo.
    Han leve: Hipp hipp Hurra, hurra, hurra, hurraaaaaaaaaaaa!!!

Tack allihop för ni kom, varsågoda att ta fika i gröngräset och ha en skön samvaro.

Ett par bilder av namnceremonin finns i bildgalleriet i mitt krypin
    Vill tipsa om "den svenska högtidsboken", där finns mycket att hämta!
    Föreningen humanisterna har också en gratis broschyr om namngivning.
    (Tror att adressen är humanisterna.org)

• sky1208

vilken bra tråd! själv tänker jag på en namnceremoni istället för dop.. är från malaysia med indisk bakgrund och min man är inte religious alls.. men svärmor har redan planerat dopet ja ja hon kan göra vad hon vill.. jag stå på mig

mausiii & miriel, vad ni har gjort låter sååå fint tack för inspiration

kram

• miriel

Sky1208: Vad kul att du blev inspirerad. Väntar med spänning på att få höra hur det går. Stå på dig vad det gäller svärmor, hon ska inte lägga sig i!

Tabby: Får vi höra hur det gått, sen när du har haft ditt?

• Xnia

Det är så kul att få ta del av era fina namnkalas! De ger massor av inspiration o jag har redan tagit upp detta till diskussion i släkten, så de vet vad de har att vänta... ("va! inget DOP?!?!" ) Jag ska bara få över sambon på min sida oxå

• Tabby

Så nu har vi haft lillans välkomstkalas

Det var kul, men jobbigt med planerandet. Vi var ca 25 pers.
    Ca 1,5 h efter att folk kommit och ätit en massa olika hemmagjorda chokladtårtor och bullar och truckit kaffe, så höll jag mitt tal. Berättade vad lillans namn betydde osv. Sen läste min make en dikt. Efter det läste jag upp fadderbrevet och gav en liten faddergåva. Faddern höll sedan ett härligt tal. Sen fortsatte fikan och efter en stund öppnade vi paketer.

Så vi är nöjda och folk verkade oxå vara det

Svar på tråden Namnceremoni istf. dop?