Inlägg från: miriel |Visa alla inlägg
  • miriel

Namnceremoni istf. dop?

Vi hälsade alla välkomna, berättade varför vi valt att ha namnkalas istället för dop. (Pappans släkt är tillhälften från Japan, ingen av oss är spec. religiös, han ska få välja själv när han förstår vad det handlar om...osv.)
    Sen presenterade vi Gentaro (som kom in tillsammans med sina blivande två faddrar, till tonerna av Emilssången) för våra släktingar och vänner och presenterade släktingar och vänner för Gentaro. :)

Farmor sjöng några japanska barnvisor.

Vi presenterade faddrarna och varför vi valt just dem.

Sen hade jag gjort fadderbrev tre kopior, ett till varje fadder och ett till Gentaro, som jag gav dem och de fick skriva under.

Sen var det fika och lite mer musik/sång.

Det blev jättelyckat, och vi kommer göra något liknande med lillasyster.

Lycka till!! :)

• miriel

Full av förhoppning:
    Det var delvis därför vi hade NAMNKALAS istället för dop. Vi presenterade namnen för släkt å vänner och visade upp vår prins ;). Sen ville vi att han ska ha faddrar och det var ett jättebra tillfälle att presentera dem med :)
    Och det är aldrig fel att ha kalas!

nyfiknaflickan: Så här stod det i faddrarnas brev och sen gjorde jag ett lite annorlunda formulerat till GEntan:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    "Namnet på faddern"!

Vi ("föräldrarnas namn") har en önskan om att du ska bli "barnets namn" fadder. Det är en uppgift som är viktig idag och alla andra dagar i resten av livet.

Vi hoppas och önskar att du ska bli en extra vuxen som "barnets namn" kan lita på och känna sig trygg med.

Vi önskar att alla människor omkring "barnets namn" kommer att fungera som goda förebilder och föredömen, men ibland är det ju inte så. Genom att välja dig som "barnets namn" fadder hoppas vi att du tar ett särskilt ansvar för att vara det för honom.

Fadderskapet innebär inte att du förväntas överösa "barnets namn" med gåvor och presenter. Skänk honom istället kärlek och omsorg i överflöd, för det kan man inte få för mycket av.

Tänk på "barnets namn" ! Om du inte har tid och möjlighet att träffa honom så ofta som du skulle önska kan ett telefonsamtal eller ett brev på posten betyda lika mycket.

Du kommer att betyda mycket för "barnets namn" och det är vår tro och förhoppning att han också kommer att betyda mycket för dig!
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Vill du veta mer så säg till! :)

• miriel

Du är så välkommen att använda texten, kul om någon annan får användning av det
    Tack för komplimangen!!

• miriel

Du är så välkommen att använda texten, kul om någon annan får användning av DEN (menar jag såklart...)
    Slarv skrivet

• miriel

Sky1208: Vad kul att du blev inspirerad. Väntar med spänning på att få höra hur det går. Stå på dig vad det gäller svärmor, hon ska inte lägga sig i!

Tabby: Får vi höra hur det gått, sen när du har haft ditt?

Svar på tråden Namnceremoni istf. dop?