• Polgara

Urinvägsinfektion på pojkar??

Finns det någon som har eller har haft en pojke med UVI?Hur vanligt/ovanligt är det?Har sonen då fått äta penicilin mot UVI och hur blev det sen?Utredning?

Var nyss till doktorn med min son och han fick kissa i en påse och dom tog även snabbsänka samt socker,de var normala utom urinen som visade + på nitriten.Jag blev inte så glad åt det och naturligtvis orolig.Ställde ju frågor om hur vi ska göra men vill ha lite stöd och uppmuntran nu.Vill INTE göra en utredning för det verkar så fruktansvärt plågsamt för de små.
    Han är ju bara 13 månader gammal!!Usch...Förvånad

• Svar på tråden Urinvägsinfektion på pojkar??
  • 1malle

Min äldsta son hadeinte uvi men däremot förhudsinflammation o förträngning. Då var han ca 16 månader o det var jätte jobbigt för honom.
    hans snopp blev helt röd, varm o svullen o på sjukhuset fick han koksaltslösning insprutad av en kanon bra läkare. Detta gjorde att snoppen liksom rensades på var (luktade pyton)
    Sen fick jag hem en sån spruta att spruta in koksaltsvatten i när han badade. Att sitta i varma bad funkar som en reningsprocces i sig.
    Hur det är med just uvi hos så här små pojkar vet jag inte. Hoppas han snart blir bra...

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • lurv

Min äldsta son hade UVi när han runt 1½ år. Han fick antingen atibiotika eller penicillin kommer inte ihåg vilket tyvärr (det var 16½ år sedan ) Eftersom det är ovanligt att pojkar får UVI så fick vi röntga hans urinledare och de gjorde även UL på honom för att kolla så det inte var något veck på någon av urinledarna. Han fick bara den här enda UVIn sedan har han klarat sej och någon förklaring till varför han blev drabbad fick jag aldrig.

• Angeliqan

Min flicka fick uvi när hon var 2 månader. De sa då att det är precis lika vanligt att pojkar får det..

Är barnet under 1 år så får man genomgå utredningar (har jag för mig). Som tex ultraljud och DMSA. Hon blev även inlagd/inskriven på en avd.

• lisalove

UVI på pojkar är ju ovanligt, eftersom de har ett längre urinrör. Fast små pojkar har ju kortare än stora pojkar, men jag tror ändå att det är ganska ovanligt. Utredning tror jag att ni slipper om detta var första gången. Utredning kanske görs efter 3 gången, men detta är ju bara gissningar. Hoppas att han kryar på sig!

Kinetik, vad är det?
  • Polgara

Huga! Läste lite nyss om uvi på pojkar och jag blir inte så värst klokare men läkaren sa att vi börjar med penicilinet först och så får vi se hur vi går vidare efter ca 1 vecka. Jag hoppas så att vi slipper vidare undersökningar för usch vad jag hatar att se mina barn ha ont!

tack för era svar!

• Alma73

Min son som nu är 7 månader insjuknade i UVI när han var bara 10 dagar gammal, vi var på vidare undersökning och det visade sig att han har reflux på ena urinledaren, och måste äta antibiotika ett år framåt för att inte hela tiden insjukna i UVI. Så hoppas vi att refluxen har växt bort tills nästa höst... Utredningen dvs kontraströntgen gick mycket bättre än jag trodde. Det är ju ovanligare att pojkar har UVI,de har längre urinrör än flickor och bakterierna har längre väg! Lycka till!

• Polgara

lisalove:Det beror på barnets ålder ochså...eftersom han är så liten så är det inte alls bra detta.Men jag vill tro att vi slipper vidare undersökningar.

• Polgara

Alma73: Men fy så otäckt! Stackars liten!Förvånad

Ett helt år!!Urk....liten då hoppas att det blir bra nu då för din lille kille!

• Max mamma

Min Max hade uvi när han var 3 mån.,fick äta förebyggande antibiotika i flera månader.
    efter flera undersökningar visade det sej att Max hade reflux på urinledarna,som nu har vuxit bort(han är 7 år nu).
    Dock har har ärr på båda njurarna VAR dom kommer ifrån vet man inte riktigt-dom KAN ha bildats då han hade uvi:n,men han kan åxå ha haft dom sen han föddes.
    Det är sock inget att han lider och besväras av-tack å lov.
    Går på koller hos barnkliniken i Gävle 1ggr/år.

• vilmutt

Min pojke fick uvi när han var tre månader.Det brukar alltid finnas en bakomliggande orsak när pojkar får detta så tidigt.Han fick genomgå utredning i 6 år.MEN då hittade dom något konstigt i hans ryggmärg,som sedan visade sig inte vara något.Dock tar läkarna detta väldigt allvarligt och det är ju bättre att din pojke utreds än att det senare visar sig vara nåt fel,eller hur?
    Jag tror faktiskt inte att du kommer undan utredning,tyvärr.
    Min pojke är 10 år nu och helt frisk!

Lycka till
    Kram Johanna

• kungsbackan

Hej
    har en liten kille på 6 månader som haft urinvägsinfektion 3 ggr och det är ingen reflux och ultraljudet visade inte heller något. Läkaren säger att vissa personer har dessa bakterier alltid, utan större symptom. Bakterierna kommer tillbaka efter varje behandling och att om barnet inte har feber samt går upp i vikt som det ska så behandlar man inte... eftersom att alla bakterier slås ut, även the good guys. Nån annan som varit med om detta?

Svar på tråden Urinvägsinfektion på pojkar??