klöser på soffan!!!!
Det kostar ingenting att operera bort klorna för det är olagligt i Sverige och räknas som svårt DJURPLÅGERI.
Jag hoppas det bara är din desperation som talar för annars är jag ledsen men har man skaffat katt och sen tror att all ens inredning kommer att skonas, ja då måste jag vara så fräck och säga att då är kanske katt inte rätta djuret för dig. För katter har klösbehov vare sig våra möbler gillar det eller ej.
Vad har han för klösmöbel och hur ofta klipper ni hans klor?
Hur uppfostrar ni honom till att låta bli soffan?
Det finns två medel som man kan använda sig av i uppfostran kring katter och var dom får klösa.
Det första är kattmynta. Kattmynta droppar eller sprayar du med jämna mellanrum där han får klösa för att dra till dig hans uppmärksamhet.
Det andra medlet är dressyrspray. Det kan ha lite olika namn beroende på var du köper det men ofta heter det STOP eller fyspray. Detta sprayar du alltså på soffan för att han ska bli avskräckt från att gå tid.
Och det är superviktigt att du är konsekvent i uppfostran. Ett skarpt nej betyder nej och katten skall alltid lyftas bort vänligt men bestämt på en gång när den klöser. Man kan lyfta bort katten till klösbrädan och dra kattens klor mot den istället. Om han inte lyder rösten, då kan du använda vattenflaskan och spruta vatten på honom samtidigt som du säger ett bestämt nej. Detta brukar fungera på de allra flesta katterna och till slut sammanknippar dom redan ditt nej med att dom ska sluta så du måste inte använda vattenflaskan.