• Maxie

Pco eller Multifollikulära ovarier?

Hej,
    Undrar om nån vet skillnaden mellan pco och multifollikulära ovarier? Läkaren på CvL sa idag att jag har det sistnämnda medan läkare på Sophiahemmet, Karolinska och Huddinge sagt att jag har lätt pco. Att det är nån slags skillnad förstår jag eftersom han idag först sa pco och sen ändrade sig till multifollikulära ovarier. Men jag hängde inte med i informationen helt, det blev lite för mycket. Så, nån som vet?

• Svar på tråden Pco eller Multifollikulära ovarier?
  • Dahlia

multifollikulära ovarier är ju om man översätter mångblåsiga äggstockar och det e ju precis vad pco är

• Maxie

Dahlia: ja fast det ska ändå vara nån slags skillnad eftersom han sa att jag inte har pco utan just multifollikulära äggstockar. ???? Måste fråga honom igen så jag förstår men tänkte om nån kan reda ut det åt mig redan nu.
    Fast en tanke är ju att han kanske skiljer mellan pcos och multifollikulära äggstockar (som då skulle vara motsvarande pco)? Alltså utan syndromet?

• Maxie

Jag gjorde en sökning och fann att någon hade fått förklaringen att äggblåsorna ligger lite huller om buller istället för som på ett pärlband och att hormonvärdena ligger "normalt" vid mfo. Det skulle stämma med vad läkaren idag visade på vul:et.

• LiselottePCOS

nej det ska multifollikulära behandlas  annorlunda, med  Gnhr ( godnad hormon...nånting står det för). ladda ner Ingvar Ek´s avhandling  i pdf -format och titta i den där han skriver ocm diagnoser som man  ska utesluta vid misstanke om PCOS( rubriken lyder typ diffentaldiagnosis  )

http://diss.kib.ki.se/2003/91-7349-562-x/thesis.pdf
    Polycystic ovary syndrome : A study of adipocyte lipolysis in relation to endocrine and metabolic status

• Dahlia

Jag tror att han just skiljer på pco och pcos... Men det bästa e ju att höra med han vad han menar och kräva ett begripligt svar av han

• Dahlia

oj.. sorry missade  de sista inläggen *sorry*

• Maxie

Tack Liselotte, det var intressant! Det är uppenbarligen en skillnad mellan pco och mfo.

• Dahlia

Men jag måste fråga nunär jag läst det där...

Jag har pcos och tre läkare har gett mig samma diagnos. Men jag har äggblåsor som ligger som ett pärlband OCH äggblåsor som ligger huller ombuller i äggstocken.?!?!?!?

Hur kommer det sig då??

Jag äter ju metformin och tar puregonsprutor just för att jag har pcos och aldrig har egen ägglossning.

• Maxie

Bra fråga. Jag har ingen aning, Liselotte kanske vet hur det ligger till?
    Själv har jag just gjort kopplingen mellan ok med Menopur vid mfo men inte vid pco. Det har med LH att göra, vilket man tydligen har tillräckligt av själv vid pco.

• LiselottePCOS

Jag håller på att försöka konkta Ingvar som jag känner. Jag  behöver tala med honom om annat  med. Återkommer. ska fösöka göra att sammställning i min blogg av era frågor och hans svar.

• Dahlia

Tack Liselotte :)
    Ska kika in i din blogg sen o se vad han sa

• läslusen

Hej!
    Låter intressant... vill gärna veta skillnaden jag med!
    Cemali

• Maxie

Tack Liselotte, det ska bli spännande att få veta mera.

Svar på tråden Pco eller Multifollikulära ovarier?