• Solaris

Vad äta på en "tjejkväll"?

Antagligen kommer ett gäng tjejkompisar hit till helgen och jag har totalstopp på inspiration vad man kan bjuda på. Föreslog den ena tjejen att vi kunde ha knytkalas,men samtidigt känns det lite"småsnålt" att ha det.

Jag vill helt enkelt ha lite lättlagade recept som går snabbt att svänga ihop mellan amningar och blöjbyten.
    Har hitills enbart kommit på  tacopaj samt ost-och skinkpaj, men finns det andra förslag vill jag gärn HA DET!

• Svar på tråden Vad äta på en "tjejkväll"?
  • ImLost

detta är det godaste jag vet :)

indisk gryta !

3 hg blandfärs
    1 msk olja
    1 gul lök
    1 parprika
    1-2 vitlkösklyftor
    1-2 msk curry ( jag brukar ta lite mer )
    1 krm kardemumma
    1/2 stött lagerblad
    1,5 msk tomatpure
    1 tsk salt
    1,5 dl cremefraise
    några droppar citronsaft
    1 dl vatten

bryn färsen i olja, lägg i gryta och salta. bryn paprika. hacka lökarna och fräs dem tillsammans med curry och kardemumma , lägg i grytan.
    tillsätt pure och lagerblad och rör om . tillsätt hälften av cremefraisen och allt vatten ..koka utan lock så att vätskan kokar in ( ca 10 min ) - ta resten av cremefraisen och citron .

förslag att servera till : RIS , jordnötter, banan, russin, gurka, tomat , mangochutney , ananas mm mm.

( recepet ska vara till 3-4 pers men då tycker nog jag atyt det är ganska så små portioner )

smaklig måltid !

• MammaFia

Gör egen sushi tillsammans

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Solaris

Åh va gott det lät,IMLOST!
    Synd att min lilla tjej reagerar när jag ätit stark mat på amningen och blir gnällig.Förvånad
    Tar gäärna emot fler tips!

• notsofantastic

En lite lyxig lasange av något slag kanske? Urgott som dom allra flesta tycker om. Till lasangen kan man ha lämpliga tillbehör som grönsallad eller kanske en matigare sallad med till exempel bulgur.

Lasagne med två sorters ost, grillade grönsaker och ostsås:

1 paket färska lasagneplattor
    1 burk tomatsås (typ Dolmio)
    250 gram nötfärs/vegetarisk färs/quornfärs
    1 gul lök
    1 röd lök
    2 röda paprikor
    250 gram cocktailtomater
    1 burk avrunnen majs
    2 morötter
    ½ zucchini
    20-25 stycken haricots verts
    Ev. oliver
    100 gram parmesan
    250 gram chevré
    3 dl riven hårdost
    7 dl mjölk
    5 msk mjöl
    75 gram smör/margarin
    salt
    peppar
    olivolja
    balsamvinäger

Tomatsås:
    Fräs den gula löken i olivolja utan att den tar färg. Tillsätt sen färsen och låt steka ett par minuter. Tillsätt tomatsås och låt puttra någon minut. Lägg sen ner parmesanosten som är riven eller hackad i små bitar. Smaksätt med balsamvinäger (kan uteslutas). Salta och peppra efter smak.

Grillade grönsaker:
    Skär paprikan, zucchinin och morötterna i lämpliga bitar, dela cocktailtomaterna och haricots verts, till sist hackar du rödlöken. Blanda sen med majs och ev. oliver och lägg i en ungssäker form. Ringla över olivolja. Grilla i ungen i cirka 20 minuter.

Ostsås:
    Smält smöret, ta från värmen och blanda i mjölet. Rör om ordentligt. Blanda i mjölken, deciliter per deliliter. Rör konstant. Låt koka i 4-5 minuter efter det att du hällt i den sista skvätten mjölk. När den är färdig tar du den från värmen och blandar i den rivna hårdosten. Salta.

Häll ostsås så att det blir ett tunt lager i botten på formen. Lägg på första lagret lasagneplattor. Lägg på de grillade grönsakerna. Lägg på yttligare ett lager plattor. Nu är det dags för tomatsåsen. Ett lager plattor till. Skär chevrén i sådana tunna bitar att den täcker lasagnen. Häll därefter på resten av ostsåsen. Riv eventuellt lite parmesan över och ringla lite olivolja över.

Grädda i 30 minuter på 200 grader tills den fått fin färg.

Låt det väl smaka!

• Frediza1980

Det här här super lätt och går fort
    Citronmarinerat kött med cambozola sås o färsk pasta
    4 pers

Marinad:
    1 msk citronsaft
    1 msk olja
    1 tsk salt
    1 tsk Citronpeppar

Blandas lättast i en frys/plast påse strimla kött o lägg i plast påsen. (Kyckling, skinksnizel eller läsk file, välger efter ekonomin :) ) Om tid fins så låt gärna köttet stå och dra åt sig marinaden i 2-3 tim (ej ett måste men det blir godare)
    Stek i stekpannan

Sås:
    1 burk creamfreaich
    ½ grönsaksbuljong
    2 hg cambozola ost (funkar med gorgonzola också)

Smält cream freaich i en kastrull, smula ner buljong tärningen. Tärna osten (glöm inte att ta bort det vita "vaxet" runtom) lägg i o rör tills osten smällt.

Koka färsk pasta

Servera i en stor skål. häl först i pastann sen köttet på och sisst såsen. Serveras gärna med en fin sallad och ett gott vitlöks bröd.

Jag har bjudit flera tjej kompisar på detta och det har blivit en favvo hemma hos samtliga.

• trasslig

Grillspett i ugnen?

Kött, kyckling, paprika i olika färger, tomat, lök, squash är förslag på vad man kan ha på. Pensla på någon god marinad som du svänger ihop med lite kryddor som du tkr passar. Trä på grillpinnar och servera med någon god kall sås, tzatsiki kanske?

Känns det "ofärdigt" så ta potatisklyftor också! Detta lagar jag alltid när jag har bjudningar nästan och blir en hit varje gång :D räkna med 2-3 spett per person,

• flixflax

Bakpotatis m sallad och olika röror som du förbereder under dagen när du har tid?

• luddigamaskrosen

Min första tanke va sushi och bakpotatis men det har ju några redan skirvit.
    Varför inte vanliga tacos, gott, lätt att äta, kan man småäta av länge och trevligt.

Eller en god pasta rätt. Jag brukar ibland göra:

Skär gravad lax i små bitar (ca 1x1 cm).
    Hacka två paprikor i lika bitar.
    Kärna ur en gurka (det blöta i mitten) och hacka.
    Rör ihop med 1-2 burkar paprika/chili cremé fraiche.
    Låt stå en stund.

Koka pasta (gärna färsk) till.

• etanol

Lägg grillspettpinnar i vatten i en halvtimme.
    Ca 2-4 kycklingklubbor/pers beroende på hur stora de är.
    Tikka Masala-sås i burk.
    Smaksatt ris typ Pilau

Trä på kyckl. på pinnarna
    Läg pinnarna i en form så att skaften vilar på kanten
    Häll på Tikka-såsen
    I ugn på 225 grader i 35-40 minuter

Riset är färdigt och behöver bara micras i några minuter.

Snabbt och enkelt.
    Helt underbart gott är det också!

• dorran

Jätte enkelt recept här:
    4 port
    4 laxfileer
    4-5 dl creme fraiche
    2 dl matlag grädde
    2 vitlökklyftor
    1 paket fetaost
    salt, pepper o cayenne efter smak

Lägg lax på fat, rör ihop röran , toppa med färska kryddor, typ dill, lite soltorkade tomater o oliver om så önskar. Gratinera i ugn 225 grader ca 20 min.

Servera med ris el kokt potatis och grönsaker i ugen. RÄtten passa kyckling med. Kalas gott o enkelt.

• Linny

Om ni vill ha efterrätt så gör något enkelt, eller nåt som går att förbereda.

Superenkelt: Gör en färsk fruktsallad på tex. mango, clementin, björnbär, persika, jordgubbar. Klicka över en stor klick turkisk yoghurt. Ringla över flytande honung. Toppa med lite rostade nötter (tex. pinjenötter eller hasselnötter).

Eller så kan man göra pannacotta. Tar fem minuter att svänga ihop och kan sedan stå över natten i kylen. Toppa med lite färska bär innan servering.

Quesadillas är gott som plockmat! Du steker kött eller kyckling i stekpanna och blandar i fajitakrydda. Sedan sprider du ut en del av köttet på ett tortillabröd, varvar med tex. majs, paprika, ost och tomat. Sedan lägger du på ett bröd ovanpå. Stek i stekpanna på mellanvärme och vänd efter en stund. När osten smälter så "limmas" bröden ihop. Sedan skär man upp i små tårtbitar och äter med lite salsa och gräddfil. Mums!

• MammaAnnaPanna

Varför inte en räkfrossa med MASSA räkor, färska baguetter, kex å goda ostar Skrattande

Tokgott och jättesocialt! Och enklare förberedelser än så går knappt att komma undan med (inhanlda och ställa fram/lägga upp)

Lycka till!

* BF 8 Juni 2007 *
  • Zmulan

TACOS!!

Dotter juli 04, BF 25 juni 07
  • Rosa Ljung

Sist jag hade tjejfest bjöd jag på Pastasallad med brytbröd. Enkelt och gott. Jag gjorde dubbel sats till 6 personer.

Pastasallad.
    500 gr pastaskruvar
    1 3/4 olivolja
    4 msk pressad citronsaft
    1 dl hackad färsk basilika
    6 mogna tomater
    1 liten squash
    2 röda paprikor
    2 dl riven parmesanost
    salt, svartpeppar

Koka pastan, häll bort vattnet, häll över olivoljan och pressad citron. Låt kallna, rör om då och då.
    Hacka tomater och squash, paprika och basilikan. Rör ned allt i pastan tillsammans med parmesanosten. smaka av med salt och peppar.

En annan sak som är gott tilltugg är räkspett med currydipp.

Currydipp:
    3/4 majonnäs
    1 dl lätt cremefraiche
    1 tsk curry
    1 tsk pepparrot
    1 tsk citronsaft
    salt och peppar.

Rör samman allt och låt stå en stund. Sedan är det bara att ta fram räkor eller kräftstjärtar och börja dippa.

• MiaAnnette

Fick detta recept här på familjeliv och det var jätte gott & Enkelt!

Kycklingenchiladas

3 kycklingfileér
    2 lök
    1-2 tsk sambal oelek
    1 burk creme fraiche (200 gram)
    tortillas

Strimla fileérna och skär löken. Bryn detta och krydda efter smak (ex salt, curry, kött & grillkrydda peppar etc etc). Tillsätt sambal oelek och creme fraichen och lår puttra en stund. Lägg fyllningen i tortillasen och rulla ihop dom. Strö över riven ost. Gratinera i 200 grader tills osten fått färg!

Servera med exempelvis grekisk sallad till! Supergott! Man kan lägga andra ingredienser i oxå, så som paprika, svamp eller vad man vill!

Gott till detta är även en gräddfilssås smaksatt med sait, peppar, sambal oelek och curry...
    Mums!

Sen idag tänke jag göra denna:

Kött & bacon Paj

Pajbotten
    100 g smör
    3 dl vetemjöl
    1 dl riven ost
    3 msk vatten

Låt degen stå 1/2 h i kylskåp. Beklä en smord pajform med degen. Grädda i 200 grader ca 10-15 min

Fyllning
    400 g maletkött
    1 pkt bacon
    200 g champinjoner
    1 purjolök
    2 pressade vitlöksklyftor
    1 tsk salt
    0,5 tsk peppar
    2,5 msk soya
    3 msk tomatpure´
    2 dl vatten
    1 burk creme fraiche

Fräs i panna maletkött, bacon, champinjoner och purjolök. Tillsätt andra ingredienser och låt puttra ett tag. Häll sedan blandningen i pajformen. Strö på 2 dl riven ost. Grädda i 200 grader 20-30 min

• Celin

Chutneyenchiladas är ett mildare alternativ till MiaAnnetes förslag, där jag byter smabla mot mango chutney... jag brukar även ha paprika i... sen servera rullarna med salladstillbehör, nachos, guaccamole etc som om det vore tacos... lite att plocka med och jättegott...

• Celin

smabla - med andra ord sambal oelek om det var ngn som missa det

• Solaris

Har bestämt mig för at bjuda på 2 olika sorters matpajer,Ost&skinkpaj samt Tacopaj,med sallad till.

• dorran

men du fick ju massor av bra förslag. hihi.

• TellaS

tacos e klart bäst!

lätt, billigt och gott!

Svar på tråden Vad äta på en "tjejkväll"?