• Tant Green

0-para?

Jag sitter och läser senaste Föräldrar & Barn om hur man tolkar förlossningsjournaler, också står det:
    "31-årig 2-gravida, 1-para Detta beskriver att modern är 31 år, det är hennes andra graviditet men det är bara en bebis i magen."

I min journal står det "36-årig 3-gravida, 0-para", hade jag ingen bebis i magen då? (som jag misstänkte... det står också "flicka framskaffades" i journalen vilket jag tolkar som att de hämtade henne från förrådet )

Hur många bebisar hade ni i magen enligt journalen?

• Svar på tråden 0-para?
  • SaramedM

Sudd; det är kanske därför förlossningar upplevs så olika?
    Jag visste att det var nått lurt....

• Yosa

oj....varför skrev de så konstigt? 0-para.....vaddå flicka framskaffades skitkonstigt.......

• Tisseltott

0-para betyder väll att man inte fått ngt missfall eller avbrutit en graviditet t.ex?

• vårsol

I min journal står det först att jag är 0-para men på slutet när barnet kommit ut är jag 1-para... Kan det betyda att man fått ett barn? Eller avslutat en graviditet?

• skruttis06

Para betyder hur många förlossnigar man varit med om. Du har alltså varit gravid 3 gånger men inte genomgått någon förlossning.

• Lorina

I min står det "29 årig, 3 gravida, 2 para" Fick 2 flickor. Och mina flickor "utskaffas med lätthet"! ?? HiHi utskaffats, ja de plockade ut dom med akutsnitt!

• Tant Green

Min tidigare tolkning var att "3-gravida, 0-para" betydde att det var min 3:e graviditet men att jag tidigare fött 0 barn (jag hade två mf innan).

Men det blev ju mycket roligare med Föräldrar & Barns förklaring

• Leeloo

0-para betyder att man inte fött barnet än. Jag har fött ett barn alltså står det nu 1-para i min journal.
    2-gravida betyder att man varit gravid 2 ggr. Men man behöver inte ha fött båda barnen för att det ska stå 2-gravida.

****Qui tacet consentire videtur****
  • Tant Green

Lorina, står det 2 para i början eller slutet av din journal? Alltså före eller efter flickorna kom?

Svar på tråden 0-para?