• Unik1

Måla trätappa? (inomhus)

Funderar på att måla vår trätrappa vit, är det någon som gjort det och kanske har bilder?
    Vad gjorde ni för förarbete, slipade?
    Vad har ni använt för färg?

Och är ni nöjda?

• Svar på tråden Måla trätappa? (inomhus)
  • Vera 74

Jag vill veta det samma, vi har tänkt att ge oss på vår lackade furutrappa nu till våren/sommaren....

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Unik1

Vera74: Ja vi också

Så jag puffar lite här!

• Venna

Vi funderar också på att måla om trappen, så jag sällar mig till er skara...Men tyvärr har jag inga bra tips och råd att komma med

Vi fick "Vi i villa" idag, och där stod det en del nyttigt om att måla trappor, men annars finns ju alltid www.byggahus.se -där kan man alltid hitta massa bra tips och råd!

• anso33

Kolla in viivilla.se
    I senaste numret (som jag fick idag) stod det om just det här.

// Anna

• Midnattsolen

Vi har målat vår gamla furutrappa vit och det kanonsnyggt! Har dessvärre inga bilder tagna på den men vi gjorde så här:
    Slipade trappan (ledstång/sidorna) dels för hand och dels med maskin. Rengjorde med målartvätt, målade på trappstegen först ett varv, sen andra varvet blandade vi i sand (som halkskydd) därefter körde vi ett tredje varv, jättesnyggt!

För vår del var det så att trappan hade brunt linoleumgolv lagt på trappstegen, så vi lät en "handyman" göra nya trappsteg först som han sen limmade fast, därför behövde vi inte slipa själva trappstegen. Det funkar jättebra med halkskyddet, det enda negativa jag har att säga är att dammet syns snabbt, så jag ska köpa en liten handdammsugare för att enkelt kunna hålla efter den.

• Imra

Hej, vi har målat om vår furutrapp. Vi slipade först trappen. Man behövde inte slipa bort all lack utan det räckte med att rugga upp ytan sa de på färgaffären. Jisses så mycket damm det blev överallt.

Sen så grundmålade vi med en vitfärg. Tror färgen hette häftgrund. Efter det målade vi på en färg som hette Nordsjö ready, antikvit. Den är för snickerier inomhus. Fråga på färgaffären de vet.

Vi blev jättenöjda, sån otrolig förändring från den gulnande furun till det vita. Vet inte hur jag lägger upp bilder här i inlägget men jag kan lägga upp det i mitt galleri under mappen hemmet. Tar och fixar det strax så kan ni kika där. Vi har inte bytt ut nålfiltsmattan vi har i trappen än men det kommer.

• SolMamman

Vad lustigt att jag dök på just detta inlägg..
    Håller faktiskt i just denna stund på att måla om trappen här hemma. Sista varvet ikväll..
    Kanon fin blir den!
    Svärföräldrarna lät hanverkare göra deras så jag har följt deras procedur..
    Först ruggade vi upp lacken med hjälp av en slipmaskin. Du behöver alltså inte avlägsna all lack utan färgen behöver bara ett fäste. Köpte en liten bandslipmaskin för några hundralappar som var superefektiv. Grundade sedan 2 varv med snickerigrunfärg.
    Avslutar nu med två varv halvblank snickerifärg. Dock sa målaren att det endast behövs ett varv av snickerifärgen.
    I helgen ska vi lägga ektrappsteg på den gamla heltäckningsmattan som vi har på trappstegen nu. Finns färdiga man bara sågar till och limmar på, kostar 100- 200 kr st. Svärföräldrarna la plastmatta i ekfaner. Det blev också fint men verkade pilligt att hålla på att skära till nu när vi gör det själva.
    För ca 2000kr har vi fått en supersnygg ny trapp som lyfter upp och gör huset ljusare. Det blir sån himla skillnad och jag rekomenderar varmt att göra det.
    3 dagar skulle jag tippa på att det tar att göra förresten..!

• Unik1

Imra:
    Tack för titten, det blev verkligen skillnad .

Solmamman: Tack för all info, hoppas du lägger upp bilder sen

Vet inte om ni läste bilagan Hallå! ( till KvP) i helgen men där visade dem också hur man gjorde om trappan och det blev verkligen jättesnyggt, de plockade bort spaljen och byggde garderob under trappen

• Clio

Är det ingen som bara behandlat sin gamla trappa? Jag har precis slipat vår trären efter att haft den vitmålad. Lurar nu på om jag ska lacka, betsa eller olja. Det är bara stegen som är trärena resten är vitt.

• musli

Jag kommer att slipa trappstegen trärena och betsa dem i mörk valnöt, typ. Speglarna lister och panelen på väggarna kommer att bli vita.

• Clio

Har mkt ek hemma så valnöt blir nog för mörkt. Lurar på att olja men är osäker, vill så gärna se bilder av andra.

• Tili

SolMamman: Vart kan man köpa trappstegen som ni använder er utav? Det verkar vara ett jätte bra pris och ett enkelt sätt.

• VICKY82

Solmamman: Vill också veta vart ni köpt ekstegen??

• myrslok

Min sambo målade om och böt ut mattan på våran fula furutrappa.
    Jag har också ett inbyggt klädrumm under trappen.
    Finns en bild på trappan i mitt galleri.

• SolMamman

Vi köpte trappstegen på Bauhaus i länna söder om sthlm.Skulle rekomendera ta en titt på Byggmax oxå. De brukar alltid ligga ngt lägre i pris än Bahaus har jag kommit på så här i efterhand. Lycka till!

• Bakeapple

Ett tips som jag kan bidra med är att man kan måla varannat trappsteg åt gången när man målar, så kan man fortfarande gå i trappan medan färgen torkar.

• Unik1

Bakeapple: SMART! Tack för tipset! Jag fick en inre bild för mig, när vi bestämde att vi skulle måla om, att vi fick bädda till barnen på nedanvåningen, bära ner kläder o leksaker, men tack vare det tips så släpper jag den bilden

• LevaLivetNu

Vi håller på, ska dock meddelaa att maken är golvläggare och jobbar med slipning osv. Vi gjorde det mesta på en helg men nu ska vi resa bort ett par dar så sista strykningen är ej gjord.
    Kika gärna i galleriet, under renovering.

Svar på tråden Måla trätappa? (inomhus)