Inlägg från: SolMamman |Visa alla inlägg
  • SolMamman

Måla trätappa? (inomhus)

Vad lustigt att jag dök på just detta inlägg..
    Håller faktiskt i just denna stund på att måla om trappen här hemma. Sista varvet ikväll..
    Kanon fin blir den!
    Svärföräldrarna lät hanverkare göra deras så jag har följt deras procedur..
    Först ruggade vi upp lacken med hjälp av en slipmaskin. Du behöver alltså inte avlägsna all lack utan färgen behöver bara ett fäste. Köpte en liten bandslipmaskin för några hundralappar som var superefektiv. Grundade sedan 2 varv med snickerigrunfärg.
    Avslutar nu med två varv halvblank snickerifärg. Dock sa målaren att det endast behövs ett varv av snickerifärgen.
    I helgen ska vi lägga ektrappsteg på den gamla heltäckningsmattan som vi har på trappstegen nu. Finns färdiga man bara sågar till och limmar på, kostar 100- 200 kr st. Svärföräldrarna la plastmatta i ekfaner. Det blev också fint men verkade pilligt att hålla på att skära till nu när vi gör det själva.
    För ca 2000kr har vi fått en supersnygg ny trapp som lyfter upp och gör huset ljusare. Det blir sån himla skillnad och jag rekomenderar varmt att göra det.
    3 dagar skulle jag tippa på att det tar att göra förresten..!

• SolMamman

Vi köpte trappstegen på Bauhaus i länna söder om sthlm.Skulle rekomendera ta en titt på Byggmax oxå. De brukar alltid ligga ngt lägre i pris än Bahaus har jag kommit på så här i efterhand. Lycka till!

Svar på tråden Måla trätappa? (inomhus)