• ajnas

Lyfta barnet i armarna?

Min dotter är 7½ månad, och en kompis till mig lyfter henne i armarna ibland när hon leker med henne. Det känns inte riktigt bra, håller hon verkligen för det?

Jag vet att om det inte känns bra för mig och jag inte gillar det så ska jag säga ifrån och yadayada, men jag vill kolla upp fakta först.

Så, familjeliv-faktaboken, ska man verkligen lyfta en 7½ månaders i armarna?

Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • Svar på tråden Lyfta barnet i armarna?
  • Emelie82

Lyfter henne upp i fuften? Enligt vår sjukgymnast med special i barn kan man resa barnet upp från liggande till stående genom att dra dom i armarna så fort de "hänger med" Vår kille var 4 månader när vi märkte att han hjälpte till själv - inga problem! Så jag skulle inte tro att det är någon fara men kan juh vara lite försiktig.

• ajnas

Nejnej, inte så att hon får dra sig upp alltså, det gör vi ofta. Utan det kan vara så att min dotter sitter, och min kompis tar tag i hennes armar, drar upp de ovanför hennes huvud, lyfter upp henne en halvmeter i luften och sätter sedan ned henne på marken.

• MoonFlight

Jag lyfter min kille i armarna/händerna och han lever och mår bra.
    Det är ju nästan samma som att man händer sig/håller i med armarna och drar sig upp själv.

• ajnas

Ni tror inte att det blir för tungt för axellederna då..?

• AstraTrillian

Det beror väl på barnets respons. Om barnet drar emot med muskler är det säkert ingen fara men att dra i armarna om de är avslappnade är inte bra. Armen kan gå ur led.

• Justitia

Jag har fått lära mig att man inte ska göra så om man inte är jätteförsiktig för att små barns leder mycket lättare än vuxnas går ur led och om de då inte hoppar tillbaka av sig själva får man åka in till sjukhuset och en doktor får sätta armen i led iegn. Hände goda vänner till oss, deras dotter var 1 år!

Jag vet inte om det stämmer men bara risken gör att jag väljer att avstå.
    Jag hade inte velat att någon annan skulle göra så på vår son!

• ajnas

Min dotter har inte reagerat negativt när det har gjorts. Jag läste dock också i en gammal tråd på FL, någon som hade en bok där det stod att man inte skulle göra det innan barnet var 1 år.

Tack för era svar, jag ska fundera på hur jag ska göra om det händer igen

• Filifjonkan1

jag brukar lyfta upp min dotter i armarna...har gjort det sen hon var 3 månader..det står ju i böcker att man kan göra det o dottern verkar ju inte lida..ta d lungt

• Mörköbarn

Dom säger ju ifrån om det gör ont.
    Jag har tom lyft upp min dotter i ena armen.

Dom är mycket mer tåliga än vad vi är, men självklart ska man vara försiktig.

Svar på tråden Lyfta barnet i armarna?