• ajnas

Lyfta barnet i armarna?

Min dotter är 7½ månad, och en kompis till mig lyfter henne i armarna ibland när hon leker med henne. Det känns inte riktigt bra, håller hon verkligen för det?

Jag vet att om det inte känns bra för mig och jag inte gillar det så ska jag säga ifrån och yadayada, men jag vill kolla upp fakta först.

Så, familjeliv-faktaboken, ska man verkligen lyfta en 7½ månaders i armarna?

Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • Svar på tråden Lyfta barnet i armarna?
  • Camillie84

Jag vågar inte riktigt göra det om sonen inte hjälper till själv, min pappa hade gjort det med mig när jag var runt 7 månader och axeln gick ur led. Men om han hjälper till själv så går det ju bra. Sonen är 7,5 månader nu.

• Naimas mamma

Jag gör det ibland..Hon vill gärna stå och "gå", men tappar hon balansen får man ju liksom lyfta upp henne i armarna. Bara man är försiktig är det nog ingen fara.
    Men jag tycker ändå du ska säja ifrån om din kompis gör nåt som inte känns bra för dej!

• Systerjane

Om man lyfter och samtidigt gör en svängande, vridande rörelse kan armbågsleden hoppa ur led, sk piglux. Det är egentligen ofarligt men gör ont och måste åtgärdas av sjukvården med ett ganska lätt handgrepp. Det gäller även för större barn... Att lyfta rakt upp är inte farligt men om du inte vill att din kompis ska göra det så ska du nog säga det också.

• Augustibebi

Jag har också hört att det inte är bra (eeh, kan erkänna att det var när jag lyfte ett barn i armarna och fick en halvskarp tillsägelse, så det gör jag inte mer). Skulle inte vilja att någon gjorde det med min lille knodd.

• filippas

Om det inte känns bra för dig så tycker jag att du ska säga det till din vän!!
    Du ska inte tillåta något som känns obehagligt!

• sassy123

Gör inte det!!! Man kan dra armarna ur led och sen får de ha gips jättelänge!

• sassy123

Eller de kanske inte behöver ha gips förresten men det gör ont i alla fall...

• filippas

det beror på hur man lyfter och det beror på barn och förälder oxå!!!
    Jag har jobbat mycket med kroppen och när jag lyfter min son så känner jag vad han klara av och att han spånner musklerna själv.

Som du ser på bilden så far min son ofta upp i luften på ett eller annat sätt!!

• Rulltrappa

min lillebrors axlar gick ur led när vi gjorde så... *skäms*

så det KAN hända olyckor.

• ajnas
    Rulltrappa skrev 2007-01-24 19:52:16 följande:
    min lillebrors axlar gick ur led när vi gjorde så... *skäms* så det KAN hända olyckor.
    Hur gammal var han när det hände?
  • Rulltrappa

jag är inte helt säker, 8-10 månader. (det var så länge sedan att jag bara minns vilken årstid det var, inte vilken månad.)

• Fia7

Ja, som de flesta andra har skrivit så kan det hända olyckor, min mamma råkade vrida till min systerdotters arm så hon fick sk "piklux", vissa är mer eller mindre känsliga också. Är han med och kan ta i själv så han ställer sig upp när hon gör det eller lyfter hon upp honom så upp i luften?
    När jag hade praktik på ett barnhem i Tanzania så lyfte de alla barnen så. Omde skulle byta blöjja tog de tag i EN arm och lyfte upp dem så på bordet. De tyckte vi var lite konstiga som tog tag under armarna på dem när vi lyfte. (Bara en liten anekdot...)

• Fia7

Ursäkta TS såg att det var din dotter, skrev nog han...

• ajnas

Det är ok, Fia7
    Och ja, hon lyfter upp henne i luften, inte så att hon ställer sig upp själv (det gör däremot jag ofta, låter henne dra sig upp/hjälper henne upp på fötter), utan hon liksom hänger henne i armar (fast bara kortare stunder då)

Verkar råda delade meningar om huruvida det är ok eller inte, men ja, jag är ju mamman så jag BESTÄMMER ju om det är ok eller inte. Ville dock ha lite mer på fötterna, om det kan vara skadlig för så små barn etc.

Min vän har jobbat som barnflicka i många år, men mest åt lite större barn, så jag tror att hon glömmer att min dotter är liten.

Men ja.

Tack för era svar

(Är det fler med input är ni dock jättevälkomna att svara vidare! Det verkar som sagt råda delade meningar)

• AstraTrillian

Kan berätta att mina armar gick ur led när jag var liten, 1-2 år nånting, och mamma lät mig lyfta från marken (jättekul) och höll i armarna. Så jag tycker absolut du tänker rätt.

Svar på tråden Lyfta barnet i armarna?