• Rosarin

Första resa till Thailand

Hej!
    Jag ar ocksa adopterad fran Thailand och jag bor har borta med min man nu.
    Vart i Thailand ska ni aka?
    Jag tror inte att du behover oroa dig alls. De flesta thaiar kommer nog att se att du inte ar uppvuxen har. Vi har ju oftast annorlunda klader an thaiarna. Kroppsprak och framtoning ar oftast ocksa annorlunda.
    Om din kille fragar en thailandare nagot pa engelska och thailandaren inte forstar kan det nog handa att han/hon vander sig till dig och fragar, pa thai, vad din kille sa. :)
    Det hande mig jattemycket i borjan men inte nu langre.

Jag forstar din oro over att se ut som en "bar-tjej" men jag tror inte att det ar nagra problem. Om du dessutom solar pa stranden lovar jag att du blir tagen for en turist, thailandarna vill helst inte bli morkare an de ar eftesom det anses finare ju vitare man ar. Bar-tjejerna ar oftast gapiga, ga pa-iga och har minimala klader pa sig. Ibland kan man tro att de ar tjejer fast de ar utkladda killar ocksa.

Det beror valdigt mycket pa hur man ar som person och i sin framtoning, hur man blir bemott. Ar man vanlig och odmjuk och visar respekt infor thailandarna och deras kultur blir man ocksa bemott dar efter.
    Ar man hogljudd, vrakig och skrikig tycker de nog mest att man ar jobbig. De ler lika vanligt och ger samma goda service och skulle aldrig visa nagot sa lange du ar dar men nar du har gatt pratar de desto mer..

Var artig, tacka alltid och sag hej da nar du lamnar en restaurang och anvand ditt vackra leende ofta sa ska det nog ga bra!

Skriv garna igen om du har fler funderingar sa ska jag forsoka hjalpa dig sa gott det gar.

• Rosarin

Hihi vad kul jag har kompisar som jobbar pa THailandska ambassaden i stockholm. :)

Sa klart att det uppstar underliga situationer ibland men i thailand far man inte "loose face", tappa ansiktet,infor andra. En klassiker ar nog nar turster kommer in och vill ata pa en restaurang i bara bikini eller badklader... Thaiarna skulle aldrig saga nagot men det ar INTE populart kan jag saga. Ska man ata pa restaurang, aven om den ligger precis vid stranden, sa ar man pakladd. All annan kladser ar att inte visa respekt for de som faktiskt jobbar pa restaurangen. Det ar faktiskt nagons arbetsplats aven om man sjalv ar pa semester!

Thaiarna pa turistorterna ar val mer vana vid vasterlanningar men man ska for den sakens skull inte tro att man ager varenda stalle. Manga man gillar att ga utan t-shirt overallt PRECIS hela tiden.Det ar inte poppis pa restaurangerna. Likasa kvinnor som inte kan ta pa sig linne eller blus over sin bikini tas inte direkt pa allvar.

Jag vill absolut inte skarmma upp dig eller sa men om man tanker sig in i andras situationer ibland sa lovar jag att det gar sa mycket lattare. :)

Det ar manga thai-tjejer som ar gifta och tillsammans med "faranger", utlanningar,vasterlanningar. Jag har aldrig markt att nagon tycker det ar konstigt, det ar ratt vanligt har borta. Manga faranger gifter sig med thaitjejer och flyttar hit och har familj som vem som helst.

Det syns nar det ar en farang som har kopt sig lite sallskap, inte minst pa tjejen. Hoppas ingen tar illa upp nu men ofta arparen ganska omaka men det kanske bara ar min personliga uppfattning. Jag tror du kommer att forsta vad jag menar nar du kommer hit :)

Kommer ni att vara har lange? Har ni bokat allt eller tar ni det lite som det kommer?
    Tveka inte att fraga om du behover hjalp med nagot eller har andra fragor. Jag ska hjalpa dig sa gott jag kan.

Kram sa lange :)

• Rosarin

Kicki!
    Ah vilken underbar familj ni verkar ha!
    Det later ju hur haftigt som helst!
    Jag kommer ocksa fran Bangkok fran borjan.

Far jag fraga hur gamla ni ar? Jag ar 30 ar.
    Det ar helt ok om ni inte vill svara.

kram

• Rosarin

Hej igen!

Vi bor pa ute pa en o och inte i en storstad.
    Jag har inget typiskt thai-har heller. jag har mjukt langt har med lite sjalvfall. Inget spikrakt tagel-har och inget krusigt grovt har heller. Varmen ar inga problem, har jeans pa mig som alla andra har aven om det ar 27 grader varmt ibland. Man vanjer sig snabbt vid varmen och sen har vi ju aircon hemma.
    Haret och huden blir jattefin och bra har borta pga den hoga luftfuktigheten. Mitt har ar som vanligt, kanske lite mjukare av fukten.Vi har bott har sedan i juni-06.

Jag har sokt mina rotter men inte funnit vad jag har sokt annu. Har lite paus i mitt sokande nu eftersom vi sjalva ska ha barn snart.

kram

• Rosarin

Hej igen!

LCW:
    Valkommen "hem" fran resan. Later som om ni har haft det jattebra pa semestern. Visst ar det underbart med den fuktiga luften. Den gor verkligen under med hud och har. Forsta gangen jag kom tillbaka Sverige efter semester i Thailand kande jag mig som en uttrokad mumie i skinnet. Jattelaskigt! Smorjde som bara den men blev anda torr hela tiden.
    Jo magen vaxer men det ska inte komma ut forrans i slutet pa maj hoppas jag. Har just bytt fran en klinik tiil ett storre sjukhus som vi ar valdigt nojda med.
    Ar sa glad for din skull att du hade en bra resa, du var ju lite orolig innan du akte. Kommer ni att aka tillbaka fler ganger tro?

DokFaa:
    Ah da kom vi nog samtidigt till Sverige du och jag! Jag ar fodd 1976 som du antar jag. Vad intressant att du har barn med en asiatisk man. Min man ar ocksa asiat/farang 50/50 men ej thai.
    Har inte hittat min biofamilj for mina papper stammer inte pa nagot vis.. Har du thai-idkort eller dubbelt medborgarskap?
    Haller pa att undersoka mojligheten att ordna det. Har tankt att var baby ska fa fodas har ocksa sa den kan fa dubbelt medborgarskap sa den far mojlighet att valja om den vill det sen.
    Vi trivs jattebra har borta, kanner oss hemma pa nagot satt. Var familj mar battre har pa alla satt. :)

Skot om er!

Kram Rosarin :)

• Rosarin

Hej igen!

Jo jag har traffat min man i Sverige. Har lart mig lite thai men kan inte flytande annu.
    Haller med DokFaa att det var synd att ni inte fick uppleva det mer "akta" Thailand.
    Sedan beror det ju vad man ar kanslig och mottaglig for ocksa. Jag tyckte ocksa det sag illa ut med "gamla gubbar med unga thai-tjejer" i borjan men det ar ingen ide att hetsa upp sig for mycket over det. Livet fungerar annorlunda har och manga av tjejerna har faktiskt valt att vara "bar-tjejer" sjalva for att de tror att det ska tjana bra med pengar och traffa nagon rik utlanning.
    Jag har ingen ratt att doma dem eller tycka att de ar samre manniskor nar de har gjort sina egna val. Det ar bara att acceptera.
    Det typiska "svenska kontrollbehovet" kan stalla till det mycket for ens egen harmoni om man later det ta over. Det ar manga kvinnor som kanner sig hotade av dessa "bar-tjejer" pa ett eller annat satt och sant ar lite trakigt att se. Sa klart att det kan vara lite pafrestande nar kvinnor ropar pa din pojkvan/make nar ni gar forbi men de slutar ju oftast nar de ser att han redan har sallskap. En del man tror att de ar guds gava till kvinnan for att sa manga ropar efter dem fast det i sjalva verket endast handlar om pengar.

Det enda jag blir upprord over ar nar jag ser utlandska man behandla thailandska kvinnor illa. Aven om de ar "bar-tjejer" har de overhuvudtaget INGEN ratt att skrika, fornedra eller disrespektera dessa kvinnor framfor andra. Sant far mig att se rott!
    Forstar att min satt att tanka kan verka provocerande och annorlunda angaende "bark-tjejer" men jag tycker inte att jag har nagon ratt att komma till deras land och doma och "se ner pa" dessa kvinnor for att jag har haft en battre uppvaxt och utbildning an dem.
    Forlat, det blev visst lite langt.

Vanliga halsningar Rosarin :)

• Rosarin

Jag laste att Prajak satt i thailandskt fangelse i nagra ar.

En som hjalpte mig forut kontaktade Prajak for nagra ar sedan for att fraga om min adoption men han sa att han inte mindes nagonting alls och att han hade brant alla papper.

• Rosarin

LCW: Forlat om jag har missat nagot men kom du ocksa via Prajak?

Svar på tråden Första resa till Thailand