Inlägg från: Pysse |Visa alla inlägg
  • Pysse

IQ-test efter anställningsintervju

Menar ni verkligen IQ-test ?
    Det hade jag uppfattat som direkt kränkande. Att de ens får lov att göra det.

Är ni säkra på att det inte var någon form av lämplighetstest - om man funkar i grupp, om man fixar stress etc

• Pysse

Men du - var det pysselfrågor eller frågor i still med
    "Jag trivs att jobba i grupp" - A-stämmer bra B-stämmer mindre bra etc.

• Pysse

Jag måste bara få fråga igen - vilken typ av jobb är det du söker ?

• Pysse

Det är ju inte riktigt klokt att de får göra det - var det en riktig psykolog som gjorde testet ? Vilken typ av jobb är det ni sökte ?

• Pysse

Jo men rena IQ-tester tycker jag är väldigt konstigt att man får lov att göra och frågan är vem som gör dem - är det en rekryteringskonsult eller en legitimerad psykolog ?

Att kolla om en blivande flygledare klarar att svara på kluriga frågor samtidigt som någon ställer andra frågor - är väl ett självklart test. Men ett rent IQ-test tycker jag är direkt kränkande - skulle jag nog aldrig ställa upp på.

• Pysse

Chaplin - men i ditt fal utfördes det väl på ett korrekt sätt och kanske av rekryteringsfirman. Men om det är arbetsgivaren som utför testet - så tycker jag att åtminstone när det gäller att mäta IQ så är man inne på den privata sfären allt för mycket. Sedan är det sådana saker som hur arbetsgivaren förvarar resultatet - vem på företaget har möjlighet att ta del av det ?

Är det verkligen bara jag som tycker det är lite kränkande.

TS! Jag hoppas du får jobbet !!!

Svar på tråden IQ-test efter anställningsintervju