• Emsicaela

Thailand, vaccinationer?

Hejsan!
    Tänkte jag kunde fråga här om nån vet vilka vaccinationer man behöver ta, OM man behöver ta, när man åker till Thailand? För på min vårdcentral visste dom inte. Dom hänvisade till vaccinationscentraler, men jag kom inte fram till nån nu i veckan *frustrerande*

Jag blir bjuden av min särbo Så vi ska åka till Koh Lanta, Krabi den 26:e mars.

Ska bli härligt, men jag är extremt flygrädd, eller rättare sagt kraschrädd Bearbetar det för fullt nu, nån som har nåt tips om hur jag blir av med denna rädsla så tar jag tacksamt emot tips

• Svar på tråden Thailand, vaccinationer?
  • Marie IE B

Vi har varit i Thailand två ggr och vi har inte vaccinerat oss någon gång. Så länge man åker till kust- och turistområdena (dit räknas KohLanta) är det inte nödvändigt. Däremot om man åker norröver eller ska tillbringa större delen av vistelsen ute i djungeln eller ute på landsbygden bör man se över sitt skydd.
    Titta gärna i mitt galleri och se vad som väntar dig i paradiset :)

• Elli47

2004 behövde vi inte ta några sprutor alls men 2006 rekommenderades havrix och den tog vi hela familjen.

• h e i d i

Vi ska åka till Phuket om 2 månader och jag ringde till vacc. centralen och frågade. Vi skulle ta Havrix allihopa (jag, sambon o Alex 3 år) men inte lilltjejen som kommer att vara 8 mån då.
    En spruta kostar 350 kr o ska tas några veckor innan.

• MY2004

Hepatit A
    Angående din flygrädsla, kolla upp olyckstatistiken så inser man hur minimal risken verkligen är!
    Det hjälper att läsa sånt, jag tror det finns länkar för flygrädda på luftfartsverkets hemsida.

• SVejsan

Självklart skall man se över sitt normala grundskydd...

Och sedan kan havrix/twinrix vara en god ide då hepatit A smittar vi mat tex (att risk eliminera).

Är det myggigt så rekomenderas att man skyddar sig både dag och natt (myggmedel/nät)...Även om malaria inte finns så kan dengue-feber finnas... Risken är dock väldigt liten...

• fuji

Ja, Havrix är väl det som man ska ta. Ev fylla på stelkrampssprutan kan vara bra också, det har jag gjort.
    Men de vet på vacc centralen!

Ha en underbar resa!

• Zysteryster

Härligt med Thailand, du kommer älska det! Jag skriver som alla andra ovan att havrix är ett bra grundvaccin att ha, den tar man senast 10 dagar innan avresa sen kan man välja att förnya den inom 6 månader så man får ett 10 års skydd. Annars är det bara god handhygien som gäller.

Jag flyger i mitt jobb och är inte särskilt flygrädd längre, men när jag började resa mycket hade jag perioder när jag var nervös som fasen, låg vaken på nätterna, för att nästa gång inte vara alls rädd. Varje gång jag blev rädd tog jag fram en utskrift från nättet om flygstatisk, det hjälpte mig att inse hur liten risk det är att det händer något. Det är mycket större risk att krocka med bilen!

Sen när man väl är i luften och det är mycket turbulens brukar jag titta på flygvärdinorna för att se om de ser "rädda" ut, det gör de ALDRIG. Oavsett hur mycket det gungar så går de där och ler och ser coola ut, det brukar kännas bättre då, eftersom de flyger sååå mkt.

Lycka till! Det kommer gå great!

• Emsicaela

tack för alla bra svar
    Nu ska jag kolla upp tider och fråga om havrix *ler* hade jag aldrig hört talas om innan ni skrev om det här, så tack för tipset!

• Billabong

Havrix och Twinrix är vaccin mot Gulsot... Havrix skyddar mot typ A och Twinrix mot typ A och B. Bra att veta vad det skyddar mot och inte bara namnet på vaccinet.

I min stad är det infektionskliniken som man kontaktar för vaccinationer eller privata vårdgivare (Citykliniken eller liknande).

Utöver gulsot är det bra att se över stelkramsskyddet och även den sista poliosprutan som ges i vuxen ålder.

Skydda er mot mygg med långärmade tunna tröjor och tunna byxor.

Det finns många bra tips på Medicalinks vaccinationsguide. Direktlänk för Thailand:
    http://vaccination.medicallink.se/vaccin/land27.cfm

• Susanne1981

När vi vaccinerade med havrix så tog vi även ett "magvaccin" mot turistdiarre. Jag tror det var ett medel som man sväljer, någon dag innan man åker, trist och bli dålig på semstern. Vi fick det genom vaccinationscentral.

• Billabong

Drickvaccinet mot Kolera kan även skydda mot vissa turistdiarréer (ETEC). Det heter Dukoral och ska tas i två omgångar med ett visst antal dagar emellan.

Finns med på listan i länken jag skrev in.

• SVejsan

Dukoral är dock inte på något sätt ett fullständigt skydd mot alla turistdiarreer. Bättre att se över vad du stoppar i dig (att maten är riktigt varm och inte ljummen, att salladen är sköljd i buteljerat vatten osv. Att inte köpa mat på sunkhak...Buffer som är taskigt skötta är ett bra sätt att få problem med magen

• Susanne1981

Svejsan, fast ett bra tips är kanske Dukoral och att man ser över vad man stoppar i sig.

• SVejsan

Jodå, Men jag menar att man kanske tror att det är Ok att slarva med att se över vad man äter bara för att dukoral skyddar helt mot turistdiarree. Det framgår väldigt sällan att den bara skyddar typ 60 %.

www.skane.se/upload/Webbplatser/CSK/for_prof/vardprogram/infektion/resevaccinationer.pdf

Jag anser själv att man kan hoppa över dukoral till Thailand om man är uppmärksam på vad man äter. Immodium eller travello finns ju för akuta besvär (turistdiarree är ju inte särskilt farligt för en frisk person utan mest obehagligt).

Men vill man kan manju alltid säkra upp sig ändå mer!

Svar på tråden Thailand, vaccinationer?