• Xera

Springmask

Hejsan !!

Jag har en liten tjej som är 6 veckor. När jag bytte blöja på henne i kväll så fick jag syn på nåt tunnt vitt som jag tyckte liknade en liten mask.

Jag kollade i en bok som jag har om barn och sjukdomar och hittade lite om springmask. Kan även små bebisar få det och vad gör man i så fall åt det. I boken stod det mest om lite större barn som kan tex klia sig i rumpan och på så vis få i sig äggen.

Hoppas att det är någon som kan hjälpa mig

En orolig mamma

• Svar på tråden Springmask
  • liten030620

Som du beskriver så diagnostiserar man springmask som små vita trådar i avföringen. Jag tycker att du genast imorgon bitti skall ta kontakt med BVC de kan ta ett enkelt tejpprov på ditt barn. Man klistrar då tejp på analöppningen som man sedan tar bort och studerar i mikroskop.

Springmask är en mycket vanlig parasit särskilt hos barn. När någon i familjen, på dagis blir infekterad så sprids infektionen lätt till omgivningen.
    Springmasken är knappt 1 cm lång och lever i tjocktarmmen. Den lägger ägg säsrskilt nattetid precis innanför analöppningen. Detta kan ge stark klåda.Äggen kläcks snabbt till larver. Både ägg och larver smittar.
    Det smittar via mat, från förorenade naglar och fingrar men även via kläder och damm i hemmet.

• LA mamma

Det kan även smitta om barnet t.ex stoppar förorenade leksaker i munnen. För att förhindra att det smittar ännu mer är att så fort du ser att barnet kliar sig i rumpan så tvätta händerna på henne. Min syster hade mask när hon var mindre och fick då medicin detta är dock en medcin som alla i familjen måste ta. För små barn så gäller flytande och för resten av familjen finns det tabletter.
    Jag kommer ihåg detta väldigt väl eftersom jag hatade den där medicinen som jag var tvungen att ta även fast det var min syster som hade det..hi hi
    Lycka till

• liten030620

Tänkte bara kolla med dig Xera hur det gick med din lilla tjej!
    Var du iväg till BVC?

Svar på tråden Springmask