• KAH

"Drygt 30 år" - hur gammal är man då?

Diskussionen kom sig av en annan tråd, men det blev så intressant att jag var tvungen att starta en ny
    Hur använder du ordet drygt i en fråga om ålder?

Ordet drygt betyder "som räcker länge", och för mig är drygt inte exakt utan täcker en vid skala. Någon som är drygt 30, kan alltså lika väl vara 29 år som 32 år. Så har jag alltid tolkat det, men jag är ju ingen språkexpert Därför frågar jag er: hur ser du på ordet drygt i meningen "Drygt 30 år".

• Svar på tråden "Drygt 30 år" - hur gammal är man då?
  • Linda1976

Nej, drygt 30 är strax över 30. Knappt 30 är däremot 27-28-29 typ.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • idiblon

Jag tänker som du. Men jag undrar alltid, för jag får det inte på det klara, om då drygt 30 år är 30+ och om då knappt 30 år är 30-? Jag vet inte.

• Zizzla

Drygt 30 innebär för mig att man är över 30.
    Är man 29 är man knappt 30. Jag är ingen språkexpert heller men så använder jag ordet drygt iaf.

• Danbala

Ja, drygt betyder "lite mer än", och knappt betyder "lite mindre än".

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • JsN

Drygt i det sammanhanget betyder "lite mer", liksom knappt betyder "lite mindre"

Oavsett om man pratar om avstånd eller åldrar eller volymer.

*hälsosamt lat*
  • Sanber

ja drygt känner jag är mer ....drygt 30 är för mig 30 - 34år!

Mamma Till Underbara Casper alias Cappe Cappelito!
  • Danbala

(Eller knappt betyder också/snarare "runt omkring, men mindre än man väntar sig". "Jag fick knappt tiotusen i månadslön!" kan vara lite mer än tiotusen men antyder att man tycker att man är värd tjugo, typ.)

• KAH

Jag säger inte att någon har rätt eller fel, men jag hittar inte att drygt betyder "mer" utan bara att det betyder "räcker länge". Fast det är ju bra att jag lär mig i alla fall, så undviker jag språkliga missförstånd

• JsN
    Danbala skrev 2007-01-25 09:14:21 följande:
    (Eller knappt betyder också/snarare "runt omkring, men mindre än man väntar sig". "Jag fick knappt tiotusen i månadslön!" kan vara lite mer än tiotusen men antyder att man tycker att man är värd tjugo, typ.)
    Inte i min värld!
    *hälsosamt lat*
  • Danbala

Betydelse 2 i SAOB:
    2)
    BETYDELSE: i fråga om måttsbestämningar: som väl håller måttet (o. mer l. mindre öfverskrider det), godt o. väl, fullt ut (o. mera till); i rikligt mått; äfv. om redskap för mätning osv.: hvars utsatta mått osv. äro dryga.

Svar på tråden "Drygt 30 år" - hur gammal är man då?