• Mollan

Snäll mat mot magen att småäta?

2½-åringen kräktes imorse ett par ggr. Han åt en del fil till frukost senare och nu kanske hans mage vill ha något litet att äta. Vad ska jag ge honom att småäta på? Smörgåsrån? Vilka frukter är snälla - banan? Jag vet bara att vit fisk och ris är snällt, men det är ju inte så himla kul vid den här tiden (morgon).

Hoppas bara att inte lillasyster, 11 mån, får det här. Han är pigg och kry i övrigt och bara ibland stannar han upp och säger "det känns konstigt i magen". Jag förstår honom.

• Svar på tråden Snäll mat mot magen att småäta?
  • Dahliaer

Min dotter brukar vilja ha varmakoppen blandat i pulvermos... låter lite äckligt men det fungerar bra på magen.

• Dahliaer

skorpor med lite smör på?

• lövet2

Ge honom ingenting att äta! Att han kräktes tyder på magsjuka, och då bör man bara ge flytande tills magen har stabiliserat sig. Youghurt, Hälsofil, A-fil, Froviva, vätskeersättning, vatten, möjligen svag saft. Inte mjölk eller juice!

• Axels och Annies mamma

Kankse något salt kex

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • nosslin

Blåbärssoppa är stoppande! Och flytande.
    Blåbärssoppa och skorpor brukade vara standard hemma hos mig när jag var yngre, och äter det så fort jag känner att något är på gång!

• Mollan

Vanlig fil, typ 3%-ig standard - är det okej?

• Dahliaer

mjölkprodukter är väl bra att undvika, förutom hälsofil eller så... *funderar*

• nosslin

hälsofil är nog inge bättre än vanlig fil... eftersom många är laktosintolleranta så ska man helst undvika mejeriprodukter när man är kass i magen.

• Mollan

Hänger kräkningar och lös mage alltid ihop? Min kille bajsar inte ovanligt mcyket/löst eller så, men har kräkts. Vad kan man dra för slutsats av det? Magsjukan angriper väl hela magen, eller har jag fel?

• nosslin

Man kan ha magsjuka så man bara kräks eller så att man bara har diarré eller både och... det ter sig nog olika från gång till gång. Bra att det iallafall bara är i ena ändan! =)

Svar på tråden Snäll mat mot magen att småäta?