• miruska

hur får man i sig järn naturlig väg?

Jag tål inte mina järntabletter och behöver få i mig extra järn. vad innehåller järn? Leverpastej och spenat äter jag massor. vad finns mer som är järnrikt?Tack

• Svar på tråden hur får man i sig järn naturlig väg?
  • 1malle

Bröd är ofta järnberikat, gröna grönsaker, kött....

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Mizzz

Detta är taget från div internetsidor (du hittar det om du googlar, om du vill ha källor)

"Kött, inälvsmat och blodmat är järnrika livsmedel. En tumregel är att mörkt kött innehåller mer järn än ljust.

Kött, inälvsmat och blodmat är järnrika livsmedel. En tumregel är att mörkt kött innehåller mer järn än ljust."

"Livsmedelsval och sammansättning av måltiderna har stor betydelse för järnupptaget. En normalkost med mycket C-vitamin och animaliskt protein främjar upptaget av järn. Kaffe, te, mjölk och choklad är exempel på livsmedel som hämmar upptaget. Ur den synpunkten är det bättre att dricka kaffe och te mellan måltiderna och inte till maten.
    Järnets viktiga funktion är att transportera syre i kroppen. Symtomen för järnbrist kan visa sig på många olika sätt som trötthet, irriterbarhet mm. Kvinnor löper stor risk för järnbrist och bör därför vara extra noga med maten. Järnbrist kan definieras på många olika sätt men ett hemoglobinvärde på mindre än 120 g/l hos kvinnor anses inte vara bra. Män bör ligga på mer än 130 g/l.

Exempel på järnrika livsmedel:
    animaliska produkter som kött och inälvsmat, räkor, baljväxter som bönor (bruna, vita, soja) och gula ärtor."

Jag har en liten pojke i magen
  • bustjejen

Blodpudding, gröna grönsaker som tex spenat och broccoli. Drick inte mjölk till, när du äter järnrik mat så tar kroppen upp järnet bättre.

• Mizzz

" Mat med högt innehåll av järn

Kött, inälvsmat och blodmat är järnrika livsmedel som dessutom innehåller hemjärn. En tumregel är att mörkt kött innehåller mer järn än ljust.

Enligt kostundersökningen Riksmaten kommer järn i svensk kost huvudsakligen från kött, fågel och korv (24 %). Andra större järnkällor är matbröd (13%), potatis (9%) och inälvsmat, blodmat (6 %)."

• Mizzz

Absorption

Järnet från maten tas upp i övre delen av tunntarmen. Absorptionen påverkas av mängden och tillgängligheten hos det järn som finns i måltiden. Kroppens järnstatus spelar också in, vid järnbrist absorberas mer järn än vid normalt status. Det finns två typer av järn i maten med avseende på hur det absorberas: hemjärn och icke-hemjärn. Hemjärn finns i kött och köttprodukter, icke-hemjärn finns i bröd, spannmålsprodukter, grönsaker, rotfrukter och frukt. Hemjärn tas upp till cirka 25 %. Icke hemjärn tas upp i betydligt mindre utsträckning, i regel mellan 5-10 %, beroende på hur måltiden är sammansatt. 

Faktorer som stimulerar upptaget av icke-hemjärn:

C-vitamin i frukt, juice, grönsaker och potatis. "Köttfaktorn" i kött, fågel, fisk och skaldjur.

Faktorer som hämmar upptaget av icke-hemjärn:

Fytater som framförallt finns i grova cerealier och baljväxter. Tanniner (garvämnen) som finns i t ex te och kaffe. Kalcium. Vad är ”köttfaktorn”?

Köttfaktorn stimulerar järnupptaget, detta beskrevs av en forskargrupp redan 1968. Sedan dess har många forskare bekräftat köttfaktorns effekt. Många försök har också gjorts för att försöka fastställa exakt var köttfaktorn sitter och hur den fungerar, men än så länge vet man inte detta med säkerhet. Man vet dock att köttfaktorn är kopplad till muskelprotein och att den förekommer i kött, fågel, fisk och skaldjur. Ännu återstår alltså forskning för att klarlägga alla detaljer kring köttfaktorn.

• soraya

Torkade aprikoser, messmör och hasselnötter.
    Rött te (rooibos).

Laga maten i gjutjärnsgryta så ofta du kan.

• Qiwie

persilja innehåller massa järn oxå! odlar hemma och stoppar i mig då och då

• miruska

oj vad många svar jag fick. nu bär det av till mataffären...tack och hej leverpastej.

• hjärnladyn

Ett glas rött då och då (om du inte är gravid förstås)

Jordgubbar (svårt att hitta färska nu, men kolla i frysdisken!

Aprikoser, gott att smaska på som mellanmål.

Gröna grönskaer, typ spenat, grönkål, broccoli.

• Annica71

Blutsaft är kanon! Jag kunde inte heller äta järntabletter men blutsaft ger samma effekt men man slipper bli stenhård i magen. Dessutom dricker jag Godmorgonjuicen med axtra järn och folsyra. Mitt Hb är i v.28 134

Annica med Tiffany 2005-07-10 + BF 17 april 2007
Svar på tråden hur får man i sig järn naturlig väg?