Inlägg från: Myrillan |Visa alla inlägg
  • Myrillan

Smörja torr bebis?

Frågetecken bara: Många rekommenderar olivolja vilket är väldigt bra tycker jag själv. Men Tabby skriver i förra tråden att mineralolja kan störa hudens reproduktion av fukt. Olivolja är en mineralolja.
    Jag har hört att mineraloljor är mycket bättre för huden än ex parafin som finns i de flesta hudkrämer. Blev själv rekommenderad olivolja/mineralolja på bebissimmet.

• Myrillan

Ja du har helt rätt. Sökte på Google nu...
    Hon på bebbesimmet har fel
    Vegetabiliska oljor ska det va. Och förmodligen är olivoljan en sådan

• Myrillan

Jag lägger in det som en parantes:

De väsentligaste skillnaderna mellan mineralfett/olja
    och vegetabiliskt fett/olja.

Mineralolja (Vaselin och paraffinolja)

Mineraloljan/fettet lägger sig som en tunn plasthinna på huden och täpper till porerna upp till 40-60%. Huden sluter sig och stängs, därför hindras svettavsöndringen och hudens egen fettproduktion.

Vid lång tids användning gör den huden torr och livlös.

Innehåller inga fettsyror.

Innehåller inga vitaminer.

Tas inte naturligt upp av huden.

Kan ge ett beroende vid användning som gör att om du slutar att använda mineralolja får du ofta en reaktion som gör att du blir väldigt torr eller försämrad i huden beroende på ursprungsstatus i huden.

Mineraloljor härsknar inte och är billiga. De har få biverkningar i form av allergier. Därför används de i 99% av bl.a. alla apoteksprodukter.

Vegetabiliska fetter/oljor (Vegetabiliska fettämnen)

Huden kan fortsätta att fungera normalt. Täpper inte till porer och hindrar inte utsöndring av fett.

De är mjukgörande, skyddande och närande för huden.

Innehåller för kroppen livsnödvändiga fettsyror, linol och linolensyra. Innehåller de fettlösliga vitaminerna A, D och E. Tas lätt upp av huden.

Är hudvänlig och stimulerar hudens funktion och cirkulation.

Vegetabiliska oljor är i jämförelse med mineraloljor mycket dyra

• Myrillan

Linapina: Har hon eksem då?
    Jag har eksem och använder kortison väldigt sällan. Det är ju starkt och framför allt hudförtunnande.
    Min sambo har oxå eksem och jag hoppas innerligt att våran som inte får det.

• Myrillan

Linapina: Det lät mycket
    Var försiktig. Försök med nåt annat. Typ vegetabilisk olja. Vetegroddsolja kanske som kobra skrev

Jag har Locoid salva. Den är stark och receptbelagd. Men det står 0,1 % på den. Jag ifrågasatte det till läkaren, för jag ville ha en stark salva den gången för jag hade så mycket eksem då.
    Men det är hydrokortison och inte kräm utan salva. Tydligen så är det starka grejor
    Jag hittade en intressant sida där man kan blanda sina egna recept på vegetabiliska oljor.
    www.shenet.se/recept/hudolja.html
    Recept IV ska jag prova

Ha det så gott

Svar på tråden Smörja torr bebis?