limma pepparkaks hus =)
jahapp då ska jag vara huslig
smält socker som lim?? hur lääänge måste man igentligen hålla ihop det för att dom ska sitta ihop???
jahapp då ska jag vara huslig
smält socker som lim?? hur lääänge måste man igentligen hålla ihop det för att dom ska sitta ihop???
Vet inte. Vi gjorde precis ett hus här hemma. Höll ihop sidorna ca 0,5 till 1 minut i varje hörn. Det gick bra!
Kram, Ekorren.
Jag smälter socker i stekpannan. Det går FORT när det stelnar... 1 min kanske 2...
Det brukar stelna rätt snabbt. Inte mer än ett par minuter ska det ta, allra högst. När det känns klart, håll lite till så det säkert stelnar och inte saaaakta ramlar isär i sin beståndsdelar med sockertrådiga kanter. Och du? Akta fingrarna noga. Smält socker bränns som ATTAN.
Jaa...förra året var första och sista gången jag limmade pepparkakshus Torkade aldrig, utan jag fick stötta sidorna med burkar och olika saker....kladdigt som tusan och inte blev det snyggt heller.
Hjälper ju inte dej, men...
Det smälta sockret stelnar snabbt men utfärdar en varning. Ha tjocka grytvantar på dej. Jag lyckas alltid få minst 2 brännblåsor. Så numera dekorerar vi bitarna för sig med massvis med godis och äter det ofärdiga huset
fniss...jag har lessnat på brända fingrar och en stekpanna som är snart nog omöjlig att få ren
Min tanke är: är det verkligen nån som faktiskt äter upp huset när julen är över???
Jag kör stenhårt med vanligt lim för porösa material
Funkar bra och torkar fort.
hahaha ja det låter ju...... hmmmm spänande *S*
jaja vi får väll se om det kommer ngt bildbevis i mitt galleri innan jul.....eller om jag får tillbringa julen med en vit kramgo tröja å krama mej själv
Men herregud! Maken sa just det..
Jag tyckte att vi skulle använda superlim eftersom jag aldrig förr lyckats med smält socker.
Det går ju inte att äta sa han då! VAA skrek jag, man äter väl inte ett dammigt pepparkakshus som stått framme och mjuknat. Bläääh!
Ekorren.
fniss..
tänkte just det...vem äter pepparkakshus eller kristyrfigurer som hängt i granen
Läste nånstans att det i en gran bor ca 10000 djur av 500 arter!!!
Nice
Men å andra sidan säger de att lite skit rensar magen så man kanske skulle ha julgransplundring i år!
Är det bara jag som alltid har ätit upp pepparkakshuset? Nån vecka in på det nya året satt jag och syrran i soffan och slogs om bitarna.
Vi limmade väggarne med karlsons klister förra året. Funkade prima och ingen brände sig. Vill man bränna sig men ändå få det att torka kan man ju alltid använda limpistol
Vi tog sock och spritsade fast alla godisar på taket så man kunde äta utvalda (och dammiga) delar iaf.
hahaha superlim låter lockande
Hmm....vi äter pepparkakshuset...möjligtvis inte i år (inte kanterna iaf) för vi har satt ihop det med MESSMÖR. Fick ett tips om det....
messmör?
hur funkar det?
Messmör är ju gott............hmmm......fast kanske inte torkat.....som stått framme några veckor.......nä, skippa ihopmessningen ni........
Har hört att man ska ha lite glukos i det smälta sockret, då stelnar det inte så fort.
LR så tar man och limmar ihop med kristyr... Stelnar juh rätt snabbt...
Brukar köpa fördig kristyr på tub för just "limningen"
Messmöret var lite besvärligt eftersom det inte stelnar lika fort som sockret men nu verkar det sitta ihop iaf....
vilken rolig tråd! =) Har provat både smält socker och kristyr innan men nu är det bara en sak som gäller och det är karlssons klister!! =)
Tycker ändå det är skitäckligt att sitta och gnaga på en gammal dammig pepparkaka. Då finns det bättre saker att äta på när julen är slut! =)