• linapina

Vad gör jag med äppelmos?

Har fått en stor (typ tre-liters-) påse med osötat äppelmos av min syster. Har någon något bra förslag vad jag kan göra med det? Godis, kaka, alla förslag är bra. Det har dessutom varit fryst och är upptinat. Hur länge kan jag förvara det och kan jag frysa det igen?

Är någon bra på detta?

• Svar på tråden Vad gör jag med äppelmos?
  • Lillstrumpa79

Tror inte du ska frysa det igen..
    Gillar du gröt så har jag ett favvotips: koka havregrynsgröt ,jag brukar göra den på mjölk istället för vatten, blanda i lite kanel & socker, lägg på en rejäl klick äppelmos & ät.
    Sen finns det diverse kakor med äppelmos men jag har tyvärr inga vettiga recept.

• Blacklizzard

Äppelkaka eller vad man ska kalla det!

Stek ströbröd i margarin och varva det varma ströbrödet med äppelmos i en skål.
    Jättegott att äta med vaniljglass.....

• Pallas

Hmmm det borde gå att ha som fullning i bullknyten. Gör en vanlig vetebrödsdeg och kavla ut. Skär små fyrkanter och dutta på äppelmos och vik sedan upp hörnen.

Gott gott.

• lata kocken Johanna

som flera andra har sagt

baka på det

ha i några deciliter när du gör sockerkaka - toppengott

• linapina

Tack hörrni! Det låter enkelt alltihop och det där med att koka gröt på mjölk i stället för vatten ska jag prova också.

• dalarnarules

Annars kan man äta det som det är med mjölk.. istället för kräm.. det är också jättegott!

• penapöna

Det håller sig nån vecka iallafall minst i kylen. Ingen hit att frysa det igen tyvärr.

Passa på att göra plättar/pannkakor, värm moset och ha ev i lite socker, vispa grädde, ät och njut! Dagen efter kan du ju passa på att ha fläskfile, visst har man äppelmos till det och till skinka förstås.

Äppelmos funkar utmärkt att ha i smulpaj, eller i sockerkakor/muffins och liknande.

Mycket mos till gröten eller varför inte på knäckemackan, i filen, eller med bara lite mjölk till eller med bara lite flingor.

Älskar äppelmos, tur är väl det, mina föräldrar har 12 äppelträd eller så och massvis med äpplen varje år. Frysen är snudd på full av äppelbitar som bara väntar på att få bli mos.

• Martea

Jag har också mycket äppelmos i frysen. Det enda jag använder det till är som fyllning i en rulltårta. Ibland blandar jag moset med lite vispad grädde och det blir en riktigt god fyllning till rullen.

Har nog provat använda äppelmos till plättar och pannkaka, men barnen gillar det inte!!

• linapina

Jättetack! Har den stora på dagis nu så nu ska jag sätta igång.

• Önskan

Äppelbullar med socker på!

Mums!

Svar på tråden Vad gör jag med äppelmos?