• chriz

systernamn till isis?

hej har ngn ett tips på vad jag ska döpa min dotter till? enl u-ljud blir det en flicka till i maj-05 och min 1.5-åriga dotter heter Isis... Vill ju ha ett lika fint namn? kliar mig i huvudet......

• Svar på tråden systernamn till isis?
  • chriz

min man tyckte osis eftersom hon kommer på andra plats....stön... tittade i ditt krypin - väntar du oxå en bebis 2/5? haha då ska min iris el vad det nu blir komma ut enligt planen!

• chriz

javisst men är inte osiris ett pojknamn?? osiris är fint hursomhelst! tacktack!

• chriz

javisst men är inte osiris ett pojknamn?? osiris är fint hursomhelst! tacktack!

• Katja med skrutt

Hehe, vad skoj! Vi har inte heller bestämt nåt namn än..... åh dessa namnplågor!

• firhilwen

Jag känner ju för Osiris som feminint, men det kan väl hända att det är ett pojknamn... Det tänkte jag inte över huvud taget på för det låter så fint vid sidan av Isis...

• chriz

kramizza: jag håller med dig! nu blöder mitt hjärta! vad gullig du är!!!

katja: ja fast visst är dessa namnplågor ett kärt bekymmer ändå? jag brukar fundera på namn innan jag ska somna o myyyyser! :)

• Kayia

vill inte lägga smolk i bägaren men osiris är en manlig gud som var gift med isis som är hans syster...
    På den här sidan finner du massor med namn ur den egyptiska mytologin:
    hem2.passagen.se/pluver/egypt.html

Här har jag bifogat lite kort om osiris och isis
    (En betydelsefull del av religionen utgörs av den intressanta Osirismyten, den enda av de egyptiska gudamyterna som är bevarad (i grekisk form) (3). Den är bland annat av grundläggande betydelse för den ideologi som utformades för att motivera faraonernas maktställning (mer om detta nedan). I korthet är händelseutvecklingen följande. Osiris får i arv Nildalen där han härskar som rättmätig och rättfärdig kung. Hans broder Seth har vid arvet fått nöja sig med öknen. Seth som tycker det är orättvist, blir arg och i en grym kamp dödar han brodern. Osiris maka (och syster), Isis lyckas temporärt återuppliva Osiris och med honom få sonen Horus. Osiris återgår därefter till de dödas rike men för att bli underjordens
    härskare, vilket gav människorna ett hopp om att det fanns ett evigt liv. Osiris son, Horus, tar upp kampen mot usurpatorn Seth, vinner den och bestiger tronen som dess rättmätige innehavare och fortsätter faderns välde på jorden. )

• pilatespower

osiris är en antik egyptisk manlig gud, gift med Isis!

vad sägs om ett annat historienamn: Isolde
    vi har oxå värsta namnångesten, det finns så många fina namn plus vi kan INTE komma överens.

lycka till

Svar på tråden systernamn till isis?