• faster

lära hund gå i koppel

Hej!
    Nu har vi äntligen fått hem vår älskade lille valp Balthazar.
    Nu undrar jag om nån här har lite goda råd att komma med när det gäller hur man gör för att få honom att gå bra i koppel.Än så länge har jag bara varit ute en snabbis med honom då vi har över 20grader kallt..han får va lös o kissa o sen går vi in igen..han fryser ju så lille stackarn..
    Kom gärna med goda råd om annat om nån har tid o lust.

• Svar på tråden lära hund gå i koppel
  • annahsavannah

hej... såhär i början så blir det ju bara snabba korta promenader... visst.....
    Men sen så, ska ni träna.. börja med att vänja honom med halsband inne, korta stunder.. annars så kan det bli ett problem senare...
    Sen när ni är ute, låt han gå iväg, känna att du har koppel, sen när han drar, stanna, och när han vänder om, beröm.. fortsätt sedan så....''

Lycka till...

• presens konjunktiv

Vilken söt liten Balthazar!

Många hundar klickertränas till att gå bra i koppel. Mellins tips är bra, och det finns varianter på det. När hunden drar kan man, istället för att stanna, vända och gå åt andra hållet. Det funkade bättre på min hund. Om jag stannade satte hon sig bara, nämligen.

Bästa rådet: Om ni inte har bra hundböcker - köp (eller låna)!

• Angiie

Om han fryser, köp en tröja vetja :) det har jag gjort till min bichon, det funkar rätt så bra =)
    Annars verkar klicker funka rätt så bra på dom flesta hundarna =)

• faster

å tackar det ska jag testa...var köper man en klicker nånstans nån som vet??

• Angiie

Dom finns nästan överallt, jag köpte min på närmaste hundaffär =)

• faster

han har fått en jättefin jacka idag!!han blev såååå stilig!

• Alexandra1983

jag har oxå en liten valp men jag har aldrig koppel på henne, hon har halsband inne ibland men ute så får hon gå fritt.

Fram till 12 veckors ålder tror jag det är, så sticker inte en liten valp.
    Min valp lämnar knappt min sida. sen vid 12-13 veckor så kommer hon ev få ett koppel men än så länge är hon så liten och jag går bara ut och rastar henne.
    Att koppelträna en valp som man inte ens ska gå promenad med tycker jag är fel. En valp behöver bara vänja sig vid att ha koppel på sig och inte att man ska stanna och byta riktning m.m. Det kan man träna senare när valpen vant sig vid att ha koppel på sig.

Svar på tråden lära hund gå i koppel