• Tessa17

Kan kyla påverka kopplingen?

Hej, kopplingen på min Nissan känns väldigt konstigt ,den går inte upp med en gång när jag trycker ner den,och växellåda känns trögg när jag växlar.Kan detta vara på grund av kyla? eller är det tecken på att något håller på att gå i sönder? Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Kan kyla påverka kopplingen?
  • Gisse the one and only

I allra högsta grad kan det bero på kyla. Hur kallt har ni?

• Catchie80

Växellådan kan vara pga kyla. dock inte kopplingen. Ut trampningslager brukar te sig på det vis du beskriver. Jag skulle nog kolla upp kopplingen, för pajar lagret (kan vara packningarna också) så fastnar kopplingen i golvet och motorn rusar. Dvs, du kan inte köra med bilen.

• Tessa17

Vi har -10 C på natten sedan onsdag, och bilen är inte precis ny. Det är en Nissan 91

• Gisse the one and only

Har du möjlighet att koppla in motorvärmare så testa det först innan du drar till verkstad.

• Dad

Oljan blir tjock och trög av kylan. Kopplingen är mekanisk, dvs ingen olja som tjocknar. Kolla som sagt upp kopplingen, det brukar inte kosta så mycket att få det undersökt. Prova att parkera i varmt garage innan så märker du skillnad kanske?

• Gisse the one and only

Prova annars att smörja med ATF olja, den kan vara uttorkad, vajern alltså.

• Catchie80

men växeln går ju på vajer. Vad har kopplingen med det att göra? Växeln kan bli trög, det blir den tom på min bil som är volvo 2002. Men kopplingen ska INTE gå trögt upp. Prova att avlufta den också.

• Gisse the one and only

Kopplingsvajern kan också bli trög i kyla pga uttorkning. Smöj lite, ställ bilen varmt.

Svar på tråden Kan kyla påverka kopplingen?