• AnnamedAochJ

Varför ersättning utan soja och mjölk?

Än så länge pumpar jag alla målen till min son, men jag får tyvärr ut mindre och mindre mjölk och tror att jag snart måste ge ett mål ersättning om dagen. Jag har förstått att man rekomenderar ersättning utan mjölk och soja och nu undrar jag av vilken anledning? Är det för att det ökar risken för intolerans/allergi hos barnet?

Problemet är att jag inte bor i Sverige och har inte samma urval, vet inte ens om det finns ersättning utan mjölk och soja så jag vill gärna veta om det egentligen spelar någon roll och så att jag kan förklara varför jag envisas med att leta speciell ersättning.

• Svar på tråden Varför ersättning utan soja och mjölk?
  • Kenzie

Nej helt vanlig modersmjölkersättning är ju mjölkbaserad, det är ju den som rekommenderas i vanliga fall. Sen om det skulle visa sig att barnet är allergiskt så brukar man väl prova ersättning på apoteket som är gjort på just soja. Annars vet jag inte vad som finns.

• LinaoMatilda

Vanlig komjölk ska man inte ge åt barn under 1 år, däremot går det bra med modersmjölksersättning baserad på komjölk. Soja sa de på BVC åt mig att man ska passa sig för eftersom barnet lätt blir allergiskt för det om man ger det de första åren. Har en kompis vars barn var mjölkproteinallergiskt och fick soja mjölk, hon är nu allergisk mot soja. Nåja, det kanske bara råka sig.

Men det finns säkert ersättning där du bor också och det är ok att ge även om det är gjort på komjölk :)

• Blå Flygare

Vanlig ersättning är baserad på komjölk. Vid allergi mot det ges ersättning som är hydraliserad. Förr gavs sojabaserd, men då det visat sig att det gav många barn soja-allergi ger man nu bara det i undantagsfall.

• AnnamedAochJ

Tack för era svar. Då är det främst utan soja jag ska leta efter med andra ord. Skönt att veta varför iaf.

Svar på tråden Varför ersättning utan soja och mjölk?