Managementkonsult???
Funderar på om jag vill bli managementkonsult... Är det någon som är det och som kan berätta hur sin vardag se ut och lite om vad det innebär (lön, arbetsuppgifter mm?)
Tack på förhand!
Funderar på om jag vill bli managementkonsult... Är det någon som är det och som kan berätta hur sin vardag se ut och lite om vad det innebär (lön, arbetsuppgifter mm?)
Tack på förhand!
Ingen här som kan hjälpa mig?
Det finns många typer av managementkonsulter. Min bästa kompis arbetar med att som konsult gå in o orgaisationer, tittar på kostander och inkomster. Utifrån göra en kalkyl på om det behövs neddragningar, organisationsförändringar etc. Oftast sparkas personal efter en managementkonsult har varit inhyrd till företaget.
Det är en bra lön 30-50 K, hårt arbete, många övertidstimmar, resor i arbetet.
För arbetet krävs en examen från Handelshögskolan, eller civilekonom examen, gärna i kombination med en civilingenjörsexamen.
Jag jobbade som managementkonsult innan jag fick barn. Jag fick ofta uppdrag av företagsledningar att se över hur man kunde förändra deras interna eller externa processer (i mitt fall logistikprocesser). Precis som Thea Engla skriver så blev resultatet av mitt arbete ofta omorganisationer eller neddragningar av personal.
Det är ett ganska tufft jobb som kräver sin "man" både arbetsmässigt och psykiskt. Jag arbetade aldrig mindre än 60-70 timmar i veckan och hade i genomsnitt 4 resdagar per vecka. Lönen ligger kring 35-60000 (i normala fall är övertidsersättningen bortförhandlad). För att komma i åtanke för att få ett jobb som managementkonsult är det normalt en civilekonomexamen/ civilingenjörsexamen som gäller plus omfattande arbetslivserfarenhet i olika ledande positioner. En del konsultföretag tar dock in nyexade men då får man i normala fall börja med att "slita hund" ett antal år.
Det är ett superroligt och oerhört utvecklande arbete om man är beredd att lägga ner sin själ i det. Sedan jag fick barn är jag dock tjänstledig för att plugga till lärare. I mitt fall hade arbetet inte kunna kombineras med familj eftersom jag inte var beredd att lämna mina barn hela veckorna och dessutom alltid vara beredd att prioritera jobbet före familjen.
Tack för era svar! Jag är snart klar civilekonom och funderar på exakt vad det är som jag vill jobba som. Det låter inte lika kul att vara managementkonsult som jag hade trott. Jag vill gärna jobba med någon form av affärsutveckling men det blir kanske en annan variant...
Tack igen!
Du kan nog jobba med affärsutveckling som managementkonsult med, det beror ju på vilken profil firman har.
Däremot bör man ju ha lite erfarenhet för att kunna bidra med just affärsutvecklingen, så antingen har du drivit företag på sidan av under studietiden eller så bör du jobba 9-10 år i relevanta positioner.
Svaret på din följdfråga är "nej", kunskapen från skolan är inte värd nånting. Du lär dig mer första 3 månaderna på ett bra jobb än på 4 års högskola. Däremot krävs högskoleåren oftast för att kunna få det jobbet.