Managementkonsult???
Jag jobbade som managementkonsult innan jag fick barn. Jag fick ofta uppdrag av företagsledningar att se över hur man kunde förändra deras interna eller externa processer (i mitt fall logistikprocesser). Precis som Thea Engla skriver så blev resultatet av mitt arbete ofta omorganisationer eller neddragningar av personal.
Det är ett ganska tufft jobb som kräver sin "man" både arbetsmässigt och psykiskt. Jag arbetade aldrig mindre än 60-70 timmar i veckan och hade i genomsnitt 4 resdagar per vecka. Lönen ligger kring 35-60000 (i normala fall är övertidsersättningen bortförhandlad). För att komma i åtanke för att få ett jobb som managementkonsult är det normalt en civilekonomexamen/ civilingenjörsexamen som gäller plus omfattande arbetslivserfarenhet i olika ledande positioner. En del konsultföretag tar dock in nyexade men då får man i normala fall börja med att "slita hund" ett antal år.
Det är ett superroligt och oerhört utvecklande arbete om man är beredd att lägga ner sin själ i det. Sedan jag fick barn är jag dock tjänstledig för att plugga till lärare. I mitt fall hade arbetet inte kunna kombineras med familj eftersom jag inte var beredd att lämna mina barn hela veckorna och dessutom alltid vara beredd att prioritera jobbet före familjen.