Brukar man föda tidigare när man gjort IVF??
Har för mig att jag läst, eller hört d någonstans?
Vore intressant om det fanns någon statistik på sånt?
Har för mig att jag läst, eller hört d någonstans?
Vore intressant om det fanns någon statistik på sånt?
jag födde 9 dgr tidigare än bf. vi gjorde FET.
Förr var det så, fast det berodde mest på att man då ofta fick tvillingar eftersom man då satte tillbaka fler embyon än idag. Väntar man ett barn efter IVF så är det ingen skillnad jämfört mad barn som blivit till på "vanligt sätt".
Mina pojkar är födda en resp två dagar efter bf.
Min kompis har fått två barn med IVF. Den första kom någon dag tidigare än BF den andra gick hon över med i tre veckor.
Jag har inte heller hört något sådant. Dock har min barnmorska och läkare sagt att man sätter igång mammor som gjort IVF efter 1 vecka över tiden, man behöver alltså inte gå över mer än så, det känns skönt tycker jag. Väntar verkligen efter att föda barn nu, BF 27 feb. Gjorde IVF 8 juni.
I Uppsala län så gör man ingen skillnad vad gäller IVF eller vanlig graviditet. Så samma regler gäller igångstättning. Tycker själv att det låter underligt, för när man gör IVF så vet man ju exakt när barnet blivit till, så man vet ju att man "bara" gått över en vecka.
Skulle rekommendera att inte bli igångsatt efter så kort tid efter BF. Förlossningen blir troligtvis mkt lättare om den får starta av sig själv.
Linsis
Ja det har du nog rätt i.
Att bli igångsatt ska ju inte vara någon dans på rosor i dom flesta fall.
Sen har jag oxå hört att ivf numera klassas som en vanlig graviditet så det borde inte skilja sig åt?
Min Ivf klassade som vanlig grav. Jag gick över 13 dagar innan vattnet gick. Skulle fått vänta lite till men BM kände efter om jag var öppen och då fanns det risk för infektion så jag blev igångsatt. Rekomenderar det inte