• Anonym (tristess)

Hur "hotta" upp förhållandet?

Är sambo sedan 4 år tillbaka och vi har det jättebra, förutom att vi är så bekväma med varandra och ingenting längre är spännande. Vet att sambon tycker likadant, men han verkar inte orka engagera sig för att liva upp saker och ting. Jag har heller inte engagerat mig just för att han varit så obrydd...

Men nu måste det hända något! Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att "hotta" upp förhållandet??? Inte bara vad det gäller sex utan även vardagen?

• Svar på tråden Hur "hotta" upp förhållandet?
  • Anonym (psyk)

Kan inte riktigt svara, men skulle också vilja ha tips. För mig gäller att jag inte vill ha några tips som bygger på att män och kvinnor ska ha olika roller (just för att de är män och kvinnor), men ta inte för mycket hänsyn till mig, jag menar inte att kapa tråden, ville bara hålla med lite.

• Anonym

Lämna ett brev till honom när du går till jobbet. Roligast om han sover.
    Skriv att han ska ha på sig/ha med sig lite finare kläder till jobbet.
    Skicka sedan ett SMS vid lunch där det står en plats han ska vara på en viss tid.
    Se till att boka bord på en fin restaurang. Möt honom där uppklädd och ha en supermysig middag.

Gör något för honom som du inte brukar. T.ex. se en film som du vet han vill se men du egentligen inte vill. (För att visa att du älskar honom och ibland kan offra dig)

Boka tid för något lite annorlunda.
    - klättring
    - golf
    - Chokladprovning

Ut och handla sexiga underkläder till varandra på varsitt håll. Sätt sedan på er dem till helgen.

• Anonym (tristess)

Tack för tipsen! Låter ju jättebra!
    Tänk att man kan vara så trög att sådana idéer aldrig slår en själv... Tack!

• Leo Kall

För ganska många år sen nu så överaskade hustrun mej. Hon kom och hämtade mej på jobbet en fredagseftermiddag vilket jag tyckte var lite märkligt eftersom det inte var något vi kommit överens om. Då hade hon fixat barnvakt och förberett picknickmat. Det här var på försommaren så hon tog mej till en avskild strand där vi åt, badade nakna och hade det mysigt.

I all sin enkelhet är det nog den bästa överaskning jag nånsin fått! Hustrun är inte den mest spontana person man kan tänka sig (men hon har många andra bra sidor) vilket gjorde överaskningen än större.

Mitt råd är att inte fokusera så mycket på sex, utan hellre att göra nåt kul tillsammans (sex blir det ändå om man har trevligt). Bio eller middag på restaurang. Starta gärna med en badmintonmatch mot varandra.

• Majsan81

Vi ser båda till att göra lite saker tillsammans i vår stressade vardag för att just inte falla ner i något slentrianliv.

Ibland spontanbokar vi en bowlingbana någon kväll och går in för det till tusen i en bowlingtävling :)

Överraskningar är bäst tycker jag :) Jag skriver ofta små lappar, skickar sms eller mail om vad han ska ha på sig eller packa och när vi ska ses. Sedan har det burit av lite här och var. Nyligen bokade jag hotell i jönköping på scandic med spadelen. Det kostade 900 kr för 1 dygn för två personer inkl frukost och möjlighet att njuta i spadelen på hotellet. Urmysigt var det. Ibland har jag skrivit att han ska packa träningskläder så går vi till något gym och kör ett träningspass ihop, ibland sticker vi till simhallen och simmar och plaskar ihop :), långpromenad. Nu när det är kallt och snö ( där jag bor i varje fall :) ) så skulle vi promenera runt sjön i helgen som var. Då tog jag en ryggsäck och slängde i hembakade mackor och gjorde varm choklad så efter en stund på vägen satte vi oss ner och fikade i solen :)Bara så mysigt att sitta och titta på folk, naturen och drömma. Vi brukar norpa med oss digitalkameran och ta fina naturfoton med oss på också. Då skrattar vi och har kul åt hur roliga fotona blir :)

Överraska med en fin middag hemma kanske? Jag la ut en picknickduk på vardagsrumsgolvet framför tv:n en gång och så satt vi på den och åt räkor, baguetter och drack vitt vin och sen mös vi framför en film. Bara en rolig grej istället för att sitta vid middagsbordet.

Har ni badkar? Varför inte ta ett bad tillsammans med ljus och kanske någon go musik i bakgrunden? ett glas skumpa? en öl? färskpressad apelsinjuice att dricka? Ligg och njut i bubblorna och dröm er bort tillsammans. Vad önskar ni er mest? Vad skulle ni verkligen vilja göra med era liv? även om ni kanske inte kan uppfylla det så låt tankarna driva och låt er drömma tillsammans :)

En del tips. Kanske lite galna men så gör vi i vår vardag för att inte få tråkigt :) Ibland spelar vi spel eller springer ut i backen på kvällen och åker pulka :) Och då är vi ändå 26 och 31 år gamla ;) Barnasinnet är alltid kvar :)

Lycka till!

• Majsan81

Nu kväll gjorde jag scones, tände ljus i tvrummet och bjöd in mannen på scones med marmelad och färskpressad apelsinjuice så njöt vi en stund. Sedan skulle han iväg och träna. Men det var skönt att bara få varva ner med varandra utan att sitta i varsin hörna av soffan och låta någon zappa på tv:n så att säga.

• Anonym

Men du har ju inga barn majsan då kanske det är lite lättare att göra sååå mycket saker ihop.. långprommis med mackor och fika ute blir inte lika romantiskt med barn kånkandes...

• Majsan81

Jag har inga barn nej. Men jag har många vänner som har barn och jag tyckerdet är tråkigt när jag ser hur folk som har barn låser sig. Lägg barnen i pulkan, bär dom på ryggen, ta med vagnen eller varför inte ordna en liten barnvakt om det går? Eller passa på när ni är hos svärföräldrarna och smita ut en timme eller så. jag säger inte att det är lätt men jag ser många med barn som ser möjligheter och andra som inte gör det lika enkelt. Försök i allafall att finna några få möjligheter.

Å andra sidan "ANONYM" så nämnde inte TS heller att hon hade barn så jag utgick ifrån att hon inte hade det då hon nämnde sin sambo och inga barn. Det är ju till TS mitt svar var ämnat.

• Anonym (tristess)

Det stämmer att jag inte har barn. Hotta upp förhållandet kan behövas i alla fall. Tackar så mycket för alla tips

Svar på tråden Hur "hotta" upp förhållandet?