• lallaballa1

amningsnapp

någon som tycker att det är bra med amningsnapp? Tar det längre tid än utan? Får barnet tillräckligt med mat med denna?

• Svar på tråden amningsnapp
  • digimax

Det är en tunn napp som sitter över bröstvårtan,den är gjord i tunn silikon och barnet får i sej all mat precis som utan att man använder den

• Sander o Loves mamma

För mig funkade det bra. Han fick nog i sig lika mycket som vanligt, tror jag.
    Sen använde jag den bara några dagar, tills såren hade läkt. Allra bäst är det ju utan... tyckte både jag och lillplutt.

• lallaballa1

ok, min dotter kan inte suga ordentligt, hon lägger tungan fel så på Bvc sa de att jag skulle använda amningsnapp istället.

• annah75

För mig funkade det mindre bra. Min dotter tappade i vikt för att hon inte orkade tömma bröstet helt med nappen, hon kunde ligga och snutta en timme. Inte förstod jag att det var pga av ammningsnappen. Idag vet jag bättre.
    Jag hade såna jättesår som inte ville läka och tror jag använde nappen för länge oxå, så mjölken sinade, troligen pga att dottern inte tömde dem.

Var observant och känn efter så ska det nog gå bra...

• Sander o Loves mamma

lallaballa1: Då är det bra. Det var pga att han inte sög ordentligt som det blev så sårigt. Han var så liten och kunde inte ta tag ordentligt. Men efter den omgången med amningsnapp så fick han faktiskt bättre tag och det funkade mycket bättre.

• giraffi

min tjej kan inte heller suga utan amningsnapp, så utan den hade jag inte kunnat amma. det andra sagt till migär att barnet äter snabbare utan o att det kan ta mer energi att äta m a.napp vilket kan påverka vikten negativt.

min lilltjej har varit en långsamätare, men är mkt snabbare nu o hennes vikt har varit bra.
    har försökt sluta m a.napp, för att det kan kännas krånglig m den ibland,men vi har inte lyckats så jag fortsätter med den...

om du har en amningsmottagning kan du vända dig dit för att få hjälp om du vill försöka få det att fungera utan. (jag fick dock ingen hjlp när jag vände mig dit, dom tyckte det "dög" att hon ammade m a.napp o att vi borde kunna sluta själva, kan ha berott på att det var mitt i sommaren å de va stressade)
    lycka till

• guldplutt

det kan vara bra under en övergångsperiod om man har såriga bröstvårtor etc för att ge dem lite tid att läka. Men det är väldigt vanligt som annah75 skriver att barnet inte orkar tömma bröstet ¨på samma sätt som utan nappen, med kanske lite hungrigare barn, men framför allt risk för mjölkstockning som följd.

• Klur

Jag använder napparna för mina bröstvårtor går innåt. Skulle säkert gå att lära henne av med dom, men nu går det ju lättast att ha dom och hon växer som hon ska så det behöver inte betyda några problem.

• am76

Nappen räddade min amning! Tösen fick inget tag utan, hade nappen i 7 veckor,s en plötsligt en morgon tog hon tag utan och vi kunde lägga undan napparna. Skönt att klara sig utan nu - betyder mindre kladd, med nappen var det mjölk överallt jämt, dottern åt också längre med napp upp till 45 min per bröst mot 5-10 min nu.

• alexandra1

Började precis med nappen den är helt underbar, hon äter utan att avbryta och amningen går fortare.

• Minelly

Jag använder också nappen.... har gjort det sedan min dotter var fyra dagar. Hon är nu 6 veckor och har gått upp 300 gram i veckan, så hon verkar få i sig allt vad hon behöver och mer därtill.

• 9Kärleken6

Började med mellanlägget när stumpan var ett par dagar. Hon fick inte riktigt bra tag på mina små vårtor. Funkade jätte bra. Provade med jämna mellanrum att amma utan. Så en dag när hon var ca 2 månader så tog hon bröstet utan mellanlägg. Så jag tipsar alla som har svårt med ammningen att prova mellanlägg.

Lycka till!

.?:*¨¨*:?.Ninas mamma.?:*¨¨*:?.
  • Helmet

Hej! Jag har en dotter på 1-år och minns hur besvärligt det kunde vara i början då man skulle börja amma.
    Jag kan verkligen starkt rekommendera att använda en amningsnapp en period om man tex har problem med blåsor och sår på bröstvårtorna. För mej var det helt underbart att amma när jag hade köpt nappen för det gjorde inte alls ont då! Såren kunde då läka ut och sen succesivt så försökte jag amma utan amningsnappen då och då och tillslut så kunde jag sluta med den helt då brösten fått härdats lite. Det funkade bra för min lilla tjej att äta med den, det enda vara att det blev lite läckage av mjölk men det är ju inget problem egentligen! bara att torka upp och ha en trasa under bröstet.

Ett till tips från mej om du just börjat få blåsor dvs början till sår på bröstvårtorna: smörj in vårtorna med bröstmjölk och lägg sedan på en bit plastfolie, ha så några timmar eller en halv dag och undvik att amma från det bröstet. Mina vårtor läkte jättebra på det viset! sen kunde jag amma igen! Testa detta!

Svar på tråden amningsnapp