• Jodie

Telemarksåkning

Är det någon som känner till vad som gäller med graviditet och telemarksåkning??? Jag funderar på en skidsemester då jag är i vecka 14. Är det för optimistiskt eller gäller "förbud" mot utfall endast om man har foglossning eller är sent kommen i graviditeten?
    mvh Charlotta

• Svar på tråden Telemarksåkning
  • Jossan

tror du att du kommer orka det? trodde det var rätt ansträngande skidåkning men jag kan ha fel.. testa om det känns bra åk...

kram J

• gajol

Jag ska själv åka till Frankrike då jag är vecka 29. Kommer dock att lämna mina telisar hemma och hålla mig till slalom. Bara man är försiktig och tar det lugnt så ska det vara OK. Prata med din barnmorska/gynekolog annars om du är orolig. Ha en bra resa!

• Samba

Hej!
    Jag var på jympa för några dagar sen och paratade med en instruktör. Han sa att man skall se upp med stötar/ hopp osv. och även inte överanstränga kroppen.

Jag själv åker telemark (gjorde det i v. 8) och tycker att det gick helt ok och känndes helt ok. Det är ju inte mycket stötar utan mjuka rörelser. Men se upp för puckelpistar och kör i en lungare takt så skall det nog gå bra.

PS Se till att ta med en reserv smörgås i jackfickan. Man blir bara sååå hungrig!!

/Samba

• lollobollo

Hej!
    Jag åkte alpina skidor i Frankrike i tre veckor när jag var runt v24. Inga problem alls! Tog det dock MYCKET lugnare än vanligt, åkte bara pist och helst inte där det var isigt. Lämnade dock mina telisar hemma. Känner mig inte tillräckligt säker på dem för att åka utan att vara rädd för att ramla. Gör det som känns bra - men räkna med att du blir trött fort...

• Jodie

Tack för era svar!

Jag testade lite grann i helgen här i Stockholm, inga stora backar alltså. Det gick väl hyfsat. Eftersom träningen har legat på is under januari pga min enorma trötthet så orkade jag ju så mycket. Men nu ser jag fram emot vecka 11 (alltså kalendervecka 11.... jag är i vecka 13-14 då) då det blir turåkning i Jämtlandsfjällen. Ett par veckor senare blir det mer backåkning i Sälen. Ja, ja det får gå som det går.

Kram!

• ceha

Jag ska åka till Kläppen när jag är i v. 18, men jag har bara tänkt att åka på längden. jag vågar helt enkelt inte åka slalom med magen i vädret, tänk om man ramlar på den? Är jag en oerhörd fegis då tycker ni?

• Tezzan

Vi har en kompis som åkte på semester till Österike och åkte slalom i 5 mån. Hon sa att det var kanon. Även fast hon hade en skaplig kula på magen. Så jag tror att så länge du känner att det funkar för dig är det nog inga bekymmer.
    Ha det så kul i backarna!

• Zia

Hej!
    Jag har åkt telemark rätt mycket tidigare och har fortsatt nu när jag är gravid. Åkte när jag var i vecka 28 och det gick bra. Jag tog det självklart lungt och tog många pauser (orkade inte alls lika mycket som tidigare). Jag hade inga 'krämpor' och hade jag haft det hade det ju varit en helt annan sak... Det går ju alltid att prova och se hur man känner det och sedan se! Ha en bra skidsemester!

Svar på tråden Telemarksåkning