• svarten

Magkatarr

Hej
    Är i v 12 och har en ganska besvärlig halsbränna och magkatarr, är det någon som vet om man kan äta novalucol tuggtabbletter. Eller är det någon som har något annat bra tips hur man slipper den där super sugande känslan i magen, den som gör att man tror att man är hungrig HELA tiden. Jag blir halvtokig på att hela tiden ha känslan av att behöva äta. Snälla någon ge mig tips.

• Svar på tråden Magkatarr
  • Rebekka

Novalucol får du äta, även losec och gaviscon.
    Själv kombinerar jag Novalusid och gaviscon vilket ger en bra effekt.

• svarten

Vet du hur många novolucol man kan ta samtidigt? Har tagit en, kan jag ta en till?

• svarten

Vet du hur många novolucol man kan ta samtidigt? Har tagit en, kan jag ta en till? Tack för snabbt svar.

• väntar o längtar

Jag skulle rekommendera Losec mups, de håller effekten rätt länge. Novalucol tycker jag är lite mer kortvarig och då krävs fler tabletter. Med Losec räcker det med 1 om dagen.

• Rebekka

Du kan ta två åt gången, fler om det hjälper. Det är ingen fara för bebisen eftersom dessa mediciner tas inte upp i ditt blodomlopp. Det bästa vore om du vände dig till en läkare och fick Losec utskrivet, för att ta regelbundet, sen kan du kombinera med annat om det skulle behövas.

• svarten

Känner mig lite skeptisk till losec, en barnmorska sa till mig att inte äta dom för dom är så nya att man inte med säkerhet kan säja varken det ena eller andra om dom. Jag hittade gaviscon hemma och det har hjälpt lite i alla fall, tack ni som svarat.

• h04

Jag äter novalucol och lanco, och jag är nästan helt bra från min katarr

• Mausiii

Jag åt losec under hela graviditeten.
    Jag rekommenderar att du tar en kui på två veckor, så din mage läker.

• svarten

om det fortsätter att vara så här ska jag prova Losec. Tack alla för svaren.

• väntar o längtar

Svarten - du kan nog lugnt äta Losec då det har funnits så länge på marknaden att deras patent gick ut för flera år sen till och med...

• flicka

rennie hjälper mot halsbränna men inte mot magkatar inte hos mig jallafall jag har tyckt magkataren har varit värst i början jätte jobbigt prata med dom på apoteket men jag skulle inte rekomendera rennie som dom gör hos barnmorskan

• svarten

Jag är tacksam för alla svar och jag har tagit losec var fjärde dag, då min barnmorksa sa att jag skulle undvika det, men jag klarar det inte har så ont och är så himla hungrig att jag blir knäpp. Nu har jag magknip och vet inte vad jag ska göra då allt tycks blandas ihop, magkattar gravhunger och magknip och lätt illamående. Kan inte bli roligare tror jag.
    Tack ännu en gång alla.
    Kramar

• Mammeluren

Lanzo är en receptbelagd medicin mot magkatarr... ska man verkligen äta det när man är gravid? Det fick i alla fall inte jag...
    Jag äter den vanligtvis då jag har brock på magmunnen vilket gör att jag nästan jämt har magkatarr.
    Jag fick inte äta novalucol för BM heller... bara gaviscon.

• Liten blir stor

Jag fick absolut inte äta lanzo under graviditeten. Jag äter gaviscon och det funkar utmärkt för mig..

• Lejån

Oh varför fick du inte äta Novalucol Mammeluren? Det har jag knaprat i mig nu då jag får spykänslor bara av att titta på Gaviscon flaskan. Hon på apoteket sa att det är helt OK att äta Losec fast man är gravid, men jag vet inte om jag vågar lita på det.

Att man inte ska ta Inside eller RaniQ vet jag ju, och det är de som jag brukar använda i vanliga fall. Jobbigt att ha ont ju, och dessutom må illa för att man är gravid *suck*

Svar på tråden Magkatarr