• Pannkakan

Tårttråden för oss amatörer och proffs del 5!

Här kommer så då del fem av tårttråden där amatörer och proffs pratar tårtor hela dagarna i ända.

Alla är hjärtans välkomna!!!

Då smarriga recept och bra tips samlas i bloggarna är det bra om du är noggrann med att bifoga en källa när du bidrar med ett gott recept eller annat material som inte är ditt eget.

Länkar ligger i Jajjas blogg:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b29761.html

...recept och tidigare trådars visdomar hittar du i JFL's bloggar.
    www.familjeliv.se/krypin/jfl/blogg.php

...och sen håller jag på med en hemsida med en massa om tårtor där du alltid är välkommen att kika in där det bl a finns en "Tårtisk ordlista" och en massa annat smått och gott man kan behöva.
    Adressen är www.taxens.se och sen in under fliken tårtor. 

Förkortningar:

MMF = MarshMallow Fondant. Görs själv hemma på marshmallows, florsocker, vatten och lite cocosfett i vissa reccept. Att täcka tårtor med och enklare modellering och dekoration.

SP = sugarpaste. En helt nöt-, gluten- och animalska produkterfri sockermassa att täcka tårtor med, modellera och göra enklare dekorationer i. Köps på internet (eller tårtbutik om man har det där man bor) eller görs själv.

MP = Modelling paste. En sockermassa som är mer "gummig" än sp och tillåter mer avancerad modellering utan att tappa formen.
    Ett alternativ är att blanda lika delar SP och FP att modellera i.

FP = flowerpaste. Används till bla, blommor och blad. Kan kavlas supertunnt för att få verklighetstrogna blommor.
    Används med fördel till utstickarlinjaler (tapits).

Pastillage = används till att göra bl a större saker som inte ska ätas tex torn till slottstårtor, hus, askar, skepp osv. 

Tidigare trådar:
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m11306065.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m13954271.html

Nu kör vi!!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-15 09:15:03:
    Här kan du hitta lite olika gallerier här på FL där det finns tårtor att inspireras av: www.familjeliv.se/Bloggar-9-37/b21064.html

Och här kan du lätt se vilka som har bröllopstårtor, eller doptårtor etc. etc. (sorterade efter kategori) i sina gallerier: www.taxens.se/fl.htm

Saknas du? Eller vill du inte vara med?
    Hojta bara till i tråden så försöker vi fixa det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-15 09:18:19:
    Länken ovan är trasig.
    www.taxens.se/fl.htm/

Provar lägga in den igen.
    Skulle den fortfarande vara trasig så kan du kopiera och klistra in hela länken så funkar den.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-15 10:31:50:
    OK, sista försöket. Sidan är nu omdöpt, så nu ska inte FL kapa länken.

Tårtor efter kategori:
    www.taxens.se/fla.htm/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 01:39:34:
    Vi har nu flyttat till nya tråden, dvs del 6. Välkommen in!
    Tårttråden för oss amatörer och proffs Del 6!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 01:40:30:
    Åhhh, vad den trilskas. Del 6 är här: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m20061157.html

• Svar på tråden Tårttråden för oss amatörer och proffs del 5!
  • Madde30

Kikar in snabbt som fasen och lägger till i favoriter!

• Lilla Prussiluskan

Ska baka till Lillemans 1 års kalas och tänkte ge mig på att baka en tårta.

Kan jag använda marsipan över tårtan,hur ska jag kavla ut marsipanen så att den blir tunn och fin över hela tårtan, kan jag ha vaniljkräm under marsipanen, hur gör jag marsipanrosor och andra blommor, hur länge håller sig marsipanblommorna i kylskåpet innan de ska på tårtan?

Fler tips när man ska baka tårta?

TACK!!

• Gåsa

skriver in mig i nya tråden...

• Chutzpah

Vinkar glatt!

Ska iväg till jobbet lite senare och fortsätta göra grejer till bröllopsmässan. Jag vill inte.

• Tussa76

TACK allihop för alla otroligt snälla kommentarer om bröllopstårtan!

Igår blev det baaaara soffmys hela kvällen Tror inte jag har suttit lugnt framför tv´n sen detta pprojektet började.. det är ju på kvällen när barnen sover som man har störst chans att få gjort något!

Gåsa: Tårtan var till 85 pers. Det kommer säkert bli massor över, men problemet var att ställningen gick bara att göra mindre genom att ta bort den understa tårtan, och då hade det nog blivit lite snålt. Betalningen har vi inte gjort upp ännu, men jag sa till henne att jag tar betalt för mina utlägg, och tårtan har kostat mej ca 800-900kr. Dock antydde hon att jag skulle få lite mer... så vi får se!

Tycker det är jättesvårt att ta betalt ordentligt för tårtorna... Jag menar, jag vill ju gärna att dom ska beställa från mej, och då kan jag inte ta massor mera än kondiset här i byn... men då får jag å andra sidan inte betalt alls för jobbet. Svårt det där..

• Chutzpah

Tussa... du kan självklart ta MER är konditorierna i din stad. Du gör inte tårtorna på löpande band som de gör. Varje tårta är ett konstverk. Du tillverkar alster som de konditorierna inte kan.

• JFL

God morgon, bra gjort pannkakan!

Prussiluskan:
    jag anv marsipan för första gången i fredags och ska nu använd den erfarenheten

Jag kavlade på vaxduk men för att den inte skulle fastna så hade jag mycket mazena under (majsmjöl/-stärkelse inte redning). Jag hade 500g och det räckte till att både täcka och till att göra dekorationer av, en 24 cm rund tårta.

Jag tror att en vaniljgrädde är lättare att lägga under marsipanen än en vaniljkräm, fast egentligen spelar det inte så stor roll. Vad du än väljer (förutom smörkräm) så ska du skydda marsipanen mot fyllningen eftersom den kan vara lite käslig. Att pensla smält smör på marsipanen innan du lägger på den är ett bra sätt. När jag hade kavlat marsipanen tillräkligt så vände jag på marsipanen och la den på ett rent ställe på vaxduken. Eftersom att undersidan var så mycket majsmjöl på medan ovansidan var fin så ville jag ha undersidan mot tårtan. Vände som sagt hela marsipanen och penslade noga på smöret. Sen var det bara att lägga på locket på tårtan.
    Jag anv euroshoppers marsipan och den var bra. Har köpt Odense förut men den är så grovkorning och kladdig och var inte alls rolig att jobba med trots att jag bara gjorde rosor och andra figurer då.

Marsipanrosorna lägger du i en lufttät ask när du inte vill att de ska torkar mera, jag brukar inte förvara dekorationerna i kylskåp utan i rumstemperatur. Dekorationer kan du göra upp till 2 v innan.

När du frågar hur man gör rosor och blommor antar jag att du inte har några särskilda verktyg eller utstickare, eller? Har du planer på att köpa?
    Här är lite länkar hur du gör rosor utan utstickare:

http://www.wilton.com/decorating/basic/fondantrose.cfm denna gillar jag bäst
    http://www.skapligtenkelt.se/index.htm titta på hjärtformade tårtan
    http://www.culpitt.com/how-to.php?page=250 lite mera komplicerad och mera verklighetstrogen

Andra tips: gör botten 2 dagar innan och lägg ihop tårtan och på med locket dagen innan, du kan också lägga på lättare dekorationer redan då, men de stora dekorationerna på dagen du ska ha den. Var noga med att pensla med smöret bara annars håller sig marssipnanen bara fin i några timmar. Plasta den inte i kylen utan lägg ett papper över, helst en pappkartong. Se till att du inte har skurna lökar eller annat som kan dofta av sig.
    Det lättaste är att göra tårtan direkt på den tårtbricka som den ska  stå på så att du slipper flytta på tårtan sen. För att inte spilla ner brickan så klipper du ett bakplåtspapper i 4 remsor och täcker kanten på tårtbrickan. När marsipanlocket är pålagt och skuret då tar du bort papprena försiktigt. För en mer proffsig utseende så döljer du nedere kanten med spritsad kristyr eller ett band av marsipan eller ett sidenband.
    Just det ha engångshandskar på dig när du jobbar med marsipanen för den är lite kladdig. och det är lite frächare när man ska bjuda på tårtorna sen.

ღMor Jennyღ
  • Tussa76

Chutzpah: Jo, jag vet... men jag är ju inte så duktig än, att jag kan garantera en perfekt tårta. Jag ser det mest som chans till övning än så länge... och sen så tror jag inte att folk i denna lilla hålan har riktigt vett att värdesätta allt jobb som ligger bakom, så att dom är beredda att betala en massa för det. Men det gäller väl att hitta en lagom prisnivå... får väl prova mej fram och se var smärtgränsen går! Jag har ju trots allt bara gjort två beställningar än!!

• Flingan 0
    God Morgon Alla!! Härligt med nya erfarenheter av marsipan JFL, bra beskrivning Gissar att det blir lite billigare o dessutom får ju gästerna den där marsipansmaken!
Svar på tråden Tårttråden för oss amatörer och proffs del 5!