• lexa

Hur snabbt kan man fixa pass till nyfödd i London?

Har en liten fråga om pass
    Hur lång tid tog det för er mammor att få ut ert barns födelsebvis. Jag och min svenska man bor nu i London och jag har BF 28 maj här i London. Och vi ska på ett bröllop den 30 juni i sverige. Min allra allra bästa kompis gifter sig så jag vill verkligen åka. Hinner man fixa ett svenskt pass på 3veckor!
    För visst behöver jag födelsebeviset? För att ta med mig till svenska ambassaden.
    Nu har jag nämligen hör horror stories om att det kan ta 8 veckor att få ut födelsebeviset...

• Svar på tråden Hur snabbt kan man fixa pass till nyfödd i London?
  • ChokladRosen

Barn under 2nån ska väl inte behöva pass ..

• lexa

Är det så att svenska barn födda utomland inte får personnummer utan sammordningsnummer.
    Och att vill man åka till sverige snabbt får man först ansöka om ett provisoriskt pass där Personnummer/sammordningsnummer inte behövs.
    Och sen invänta sitt "nummer" för att sen ansöka om ett riktigt pass? Eller

• lexa

Jo barn måste alltid ha pass när vi fick vår första tjej flög vi från Sthlm-london med pass. Hon var då 3veckor. Men sverige är ju väldigt effektivt. Annars kan man ju ta med sig vilket barn som helst...

• Selma73

Kan inte barnet bli britt, åka på brittiskt pass?
    Alla barn behöver väl pass???

• ChokladRosen

www.polisen.se/inter/nodeid=3929&pageversion=1.jsp

Kolla här annars så är det väl bara att ringa för att kolla vad som gäller.

För jag har för mig att ett barn under 6mån inte behöver pass då dom ändras så mycket utseendemässigt,,eller om det t.om var under 1år..

• ChokladRosen

Fast det kanske är ändrade regler för det med..

• lexa

Barnet blir inte britt om mamman är svensk. Kan bli om man är gift med en engelsman, men båda jag och min man är svenskar.
    Och tyvärr alla små bebisar MÅSTE ha pass.

• knuttan

Hej

Vi fick våran tjej 20 maj förra året och hade ett bröllop i mitten av juni i Sverige så vi var i samma situation som du står inför. Vi var till ambassaden ca två veckor innnan avresa och ansökte om både provisoriskt och vanligt pass på samma gång. Samordningsnummer fixar de där. Det provisoriska passet tog en knapp vecka att få och då skickade de hem det (fick hämta ut det på lokala postkontoret). Förbered er med foto, födselbevis, ev vigselbevis samt personbevis. Kolla på ambassadens hemsida om vad ni behöver ha med. Tyvärr var det rätt dyrt.

Lycka till

• Marvinna

Barn som är svenska medborgare behöver pass. Vissa länder i Europa har reglen att barnen kan vara inskrivna i mammans eller pappans pass.

Passets giltighetstid kommer att vara 5 år MEN när barnet blir äldre och det och du inte längre kan se likheter med det barn som är i passet så är inte passet "giltigt" längre, även om giltighetstiden inte har gått ut.

• Marvinna

Det provosoriska passet borde ni få på en gång om ni bestämmer er för ett sådant. Ett vanligt pass tar ca 1 vecka skulle jag tro.

• Morrizz
    marvinna - en liten korrigering angående 5 års regeln för småbarns passet.

Vår dotter var 3 veckor gammal när hon fick sitt pass och det gäller alltså i  5år. Vi frågade extra på passexpeditionen (med lite skämtsam ton) om det verkligen gäller i 5 år, även om man inte kan se likheten. Och svaret var att det gör det. Så något nytt pass behövs inte.
    Fast jag kan hålla med om att det är lite skumt, eftersom man ser ju inte likheten precis om några år .
  • Laurentia

För mig tog det över en månad att få samordningsnumret. Jag skickade själv in blanketten om namnanmälan till Skatteverket, eftersom det var så ambassaden (inte i London) bad mig göra. Kanske går det snabbare om det är ambassaden som kontaktar Skatteverket.

Marvinna,
    Går det verkligen fortfarande att skriva in barn i föräldrarnas pass? Jag vet att de tagit bort den möjligheten i Frankrike sedan reglerna för pass skärpts överlag.

• lexa

HEj

Tack för hjälpen det får bli ett provisoriskkt pass då för vår del och så hoppas jag att jag får ut födelsebeviset SNABBT..

• knuttan

Hej igen

Ville bara säga att i det provisoriska passet vi fick till lillan hade hon inget samordningsnummer, det fick hon först i det riktiga, vilket tog ca 2,5 mån.

Vad gäller fördelsebeviset kan du skicka din man/sambo att hämta det någon dag efter att ni kommit hem från BB. På BB vet de på vilket registration office ni ska till. Det kostade runt 5 pound och se till att begära ett par kopior.
    /karin

• alberta1

Sa vitt jag vet maste alla barn ha pass - oavsett alder. Om pappan ar brit sa gar en brittiskt pass att skaffa pa ett par veckor utan problem. Jag har fatt veta att svenskt pass tar upp till tre manader att skaffa...

• alberta1

Laurentia: Det gar inte att skriva in barn i foraldrars pass langre.
    Lexa: Min dotter ar brittisk medborgare trots att jag ar svensk pga av sin pappas medborgarskap. Men tror nog att hon aven kan fa svenskt medborgarskap om vi vill det.

• YokohamaNr2

Ja fodelsebeviset gar snabbt att fa, ibland har de tillochmed sa att ni kan registrera er redan pa sjukhuset, men se till att ni vet vad barnet ska heta

Jag har majlat svenska ambassaden har i London for att fraga vad som galler men har inte fatt svar annu, men i varje fall sa har de nu fotostationer pa ambassaden dar du maste ta foto

Vi ses senare

Kram

Svar på tråden Hur snabbt kan man fixa pass till nyfödd i London?