• Littorina

Hur ofta snorsuger ni era 2-3 månaders?

Hur ofta får ni snorsuga näsan på era 2-3 månaders? Vi får göra det oftast en gång om dagen, ibland med koksaltlösning för att lösa upp det. Han nyser ett par, tre gånger om dagen oxå. Sjuk, allergisk eller normal bebis??

• Svar på tråden Hur ofta snorsuger ni era 2-3 månaders?
  • Metropolis Diana

Min dotra är aldrig snuvig, har väl fått pilla bort en kråka då och då. Hon är sex veckor nu. Hon nyser ganska ofta men det är nog för att hon sväljer väldigt mycket mjölk åt gången. De nyser ju för att mjölk har pressats upp i näsan när de suger och det irriterar så att de nyser. Helt normalt.

• AmandaPitkänen

har aldrig snorsugit nåt av mina 2 barn. Är han förkyld eller? Vi har bara användt näsdropppar/spray då och låtit de sova med huvudet högre upp..

• wakkie

har aldrig snorsugit Ida, hon är nu 2 månader gammal, snorig o förkyld har hon varit 2 ggr o det rejält men vi ga henne bara koksaltpippetter, det hjälpt bra
    jag tror att om man suger för ofta så kan den specielle "reflexen" som kroppen har at sköta det där själv störas litegrann, att man mao råkar påverka det så det bli mera snor o aldrig slutar, prata med din bvc om du är orolig. kan juva så att han e allergisk xå, låter juinte bra att behöva snorsuga o anv koksalt så ofta som dagligen jämt?

• skatt06

Hej. Vår lilla tjej är nu tre månader. Nu när hon är förkyld har jag ibland fått suga upp till fyra ggr om dan =(
    Vi använder Näs Frida.
    Suger man annars förmycket kan man "stimulera" till att det bilas mer sonor, vilket man inte vill. Kan bebisen andas ok hade jag inte sugit i oödan. Bebisar nyser! De andas helst med näsan och nyser därför mycket. Det är oftast därför de blir sura när de är täppta , att de inte kan andas med lilla näsan. Hoppas du fått lite svar på dina frågor.
    Ha det gott!

• evelina80

har aldrig gjort det...

• idis78

Vår lille är nästan 5 månader. Han är nu förkyld för fördta gången. Vi suger när det behövs. Just nu är det 1-2 ggr om dagen. Vi har näsfrida

• JennieL

aldrig...
    inte ens vid förkylning vilket min 4 månaders har haft 2-3ggr

• G P

Har aldrig gjort det med lillan.

• Alvalie

har aldrig gjort det trots att sonen varit rejält snuvig ett par ggr, han är 4 mån nu.

• sannapanna76

Vilma är 16 månader, och jag har aldrig snorsugit henne.

• Pixy

Skruttan har varit rejält snorig för ett tag sedan och nu är hon lite snorig, men jag har aldrig snorsugit henne. Har bara droppat lite saltlösning vid behöv så har det liksom kommit ut av sig självt och så har vi kompletterat med näsdroppar nån gång nu och då.

• Pixy

Kanske ska tillägga att skruttan fyller 4 månader i slutet av veckan

• sannapanna76

Ja, just det, när Vilma var riktigt liten sprutade vi in lite koksaltlösning i näsan. Det funkade bra mot täppt liten nos.

• Helixa

enda gången vi använde snorsug var då hon var förkyld. Annars behövs det ju inte Tror nog nysningarna är normala, min har nyst nån gång nästan varje dag, är väl nåt damm som stt sig i näsan

• Knara

Min tjej är lite snörvlig, och ibland torkat snor i näsan, verkar inte förkyld i övrigt. Nyser några gånger om dan. Enligt BVC är snörvlet hopkleggad mjölk som sitter bakom näsan, kan vara så i flera månader.
    Jag brukar köra bröstmjölk/koksalt och näsfrida en gång varje kväll.

• limpo

aldrig gjort. pratade me barnrådgivningen när han var förkyld dom sa att man inte skulle suga i näsan det producerar bara mer snor... så har bara använt koksalt och näsdroppar

• NochA

Vi använder näsfrida 1-2 gånger/dag oftast. Och sen använder vi koksalt droppar oxå. Gör vi inte det så är lillan jätte täppt och får problem att äta. Hon är snart 3 månader och vi fick börja med detta när hon var några veckor.
    På BVC har de sagt att vi kan göra detta så ofta som det behövs. har aldrig hört att snor produktionen skulle öka.

• Indah

En allmän fråga bara, är det verkligen sant det många skriver att suger man ut snor så produceras det mer snor? Är det något vetenskapligt eller bara folks egen uppfattning/erfarenhet? En undran bara.

Svar på tråden Hur ofta snorsuger ni era 2-3 månaders?