• oliveoyl

Ajajaj blåsa på bröstvårtan - vad göra?

Jag har fått värsta blåsan på bröstvårtan och den blir bara värre och värre. Det gör sviiiinont! Jag har inte haft några problem tidigare, men nu har min 6 månaders dotter fått tänder och hon har bitit mig.

Skall jag fortsätta att amma som vanligt? Att pumpa ur bröstet gör lika ont det... Jag försökte nyss och det var tortyr. Jag har smörjt in med bepanthen. Finns det någon som har något bra tips? Är desperat!

• Svar på tråden Ajajaj blåsa på bröstvårtan - vad göra?
  • oliveoyl

Jag skall nog springa o köpa en amningsnapp imorgon, men vet ej om hon accepterar det. Hon är ju 6 månader och mycket bestämd ung dam...

• wakkie

brstvårtssalva finns det nt somhetr på apoteket, dt r mjukgörande o dessutom lite antiseptiskt vilket påskyndar läkningen, , smörj efter vaje ammning o om det gör saans ont så kan du juh and ammningsnapp några dr så bröstet får "läka"

• oliveoyl

Tack! Jag använder Bepanthen och den har varit suverän hitills, men nu hjälper den inte så mycket. Får testa bröstvårtssalvan istället.

Japp, det gör saaatans ont! Det måste nog bli en amningsnapp. Att pumpa ur gick ju inte heller och jag vill ju inte få mjölkstockning. Det svider som f-n hela tiden, även när jag inte ammar.

• ikasan

Har precis börjat amma och fick hemska sår efter ett par dagar. Det hjälpte att fukta amningsinlägg i bomull, lägga dem i frysen ett par minuter och sedan lägga på brösten - efter amningen då. Finemang smärtlindring. Fast det kanske inte hjälper mot blåsor, usch vad det låter hemskt!

• Komzi

Smörj med lite bröstmjölk, låt torka innan du stoppar in ammningsinlägg så det inte fastnar. Lufta mkt!

• elvira06

Köp Purelan i en babybutik, super bra salva mot såriga bröstvårtor... tyckte inte att den från apoteket hjälpte alls... lycka till!!

• oliveoyl

ikasan: Det låter som en bra idé att lägga amningsinläggen i frysen, det skall jag göra. För smärtlindring behöver jag!

Komzi: Jag har ett sånt där plastskydd med hål i som hjälper till att lufta och jag smörjer in med bröstmjölk, men det blir det blir bara värre och värre...

Aug mamma: purelan läste jag att någon annan här på FL rekomenderade. Den skall jag leta upp.

Var på bvc idag och det råd de gav mig vara att bita ihop och fortsätta amma, men att öka på med maten nu så att jag slipper fler blåsor i framtiden. Det är ju inget att göra åt just nu, jag måste få ut mjölken på något sätt. Ajajaj...

tack för svaren

• Vitsippa

Man kan smörja på Xylocain som är smärtstillande (du vet sån salva med tandläkarbedövning som man kan ta på brännsår och insektsbett.) Smörj på 5 min innan amning, och tvätta bort det noga innan du ammar.

• Vitsippa

Kolla att hon får rätt tag också! Hon kanske behöver justera greppet nu när hon fått tänder.

• oliveoyl

Vitsippa: tack. Ja hon har nog justerat det redan för hon har inte bitit mig på ca en vecka nu, men blåsan blir ju värre pga att hon suger så hårt. Det blöder nu och blir allt värre... suck

• Vitsippa

Om det itne går över så kolla med BVC eller en amningsmottagning. Har man sår ett tag kan man ju råka ut för svamp och behöva medicin. Var jättenoga med att inte röra bröstvårtan om du inte är helt nytättad om händerna!

• susanna82

jag fick fruktansvärda blåsor, det gör ju såå ont. alla sa smörj och lufta och det blev bara värre! varje gång man luftar så torkar det och blir en skorpa, vid nästa amning suger bebisen bort skorpan och så blir det sår igen.

jag fick då snäckor ifrån bb, det samlades mjölk i dom så såren torkade inte utan läkte innifrån gjorde inte alls lika ont att amma och det läkte helt på ett par dagar!

Svar på tråden Ajajaj blåsa på bröstvårtan - vad göra?