• limmelime

Fostervattensemboli???

Snälla någon hjälp mig! vet någon HUR en läkare kan fastställa om man råkat ut för fostervattensemboli?
    (att fostervatten kommer ut i mammans blodomlopp o "slår ut" koaguleringen av blodet, med risk för att förblöda)
    jag fick förklarat för mig efter min dramatiska förlossning att detta KUNDE vara vad som orsakat att jag nästan förbödde o dog på operationsbordet, men läkarna sa att de inte kunde säga säkert.

igår läste jag en artikel i vår lokala tidning om en mamma som omkom i höstas under sin förlossning o där läkarna nu säger att hon drabbats av just detta: fostervattensemboli!

HUR kunde de fastställa orsaken på henne men ej på mig?

tacksam för svar!!
    vill så gärna veta om det var det som hände med mig.

• Svar på tråden Fostervattensemboli???
  • limmelime

trinity: tack.
    var osäker på vart jag skulle lägga den.

• Sciarlotta

Jag vet inte hur man konstaterar fostervattensemboli, men jag kan komma med en liten gissning. Anledningen till att de kunnat konstatera det vid dödsfallet och inte för dig kan väl vara att det kanske är lättare att diagnostisera vid en obduktion. Då har de ju möjlighet att titta överallt och så på ett helt annat sätt än för dig som överlevde.

Jag tycker att du ska boka en tid hos en läkare på förlossningen/spec.mvc så du får en chans att fråga ut dem ordentligt.

Duracellkaninen är min son
  • limmelime

sciarlotta: nej de har du klart rätt i...
    inte så lätt att göra en obduktion på någon som överlevde..
    jag tänkte mest att det "borde" finnas ngt prov eller annat sätt de kan ta för att fastställa/utesluta...

det stod något om små blodproppar i artikeln, kan man inte se om en person har haft det?

har ringt o tjatat till sjukhuset, fick träffa en läkare vid ett tillfälle något halvår efter förlossningen, men alla frågor jag hade svarade han på genom att helt kallt säga "ja du, det är ju svårt för mig att svara på eftersom jag ej var närvarande vid förlossningen/operationen!"

stor mening att träffa honom då, tänkte jag och "gav upp"...
    det har varit ett himla bollande hit och dit, alla hänvisar de till någon annan, och ingen kan svara på mina frågor, som ju är SÅ avgörande för mig om jag överhuvudtaget VÅGAR bli gravid igen eller ej...

hoppades att kanske någon här visste något om detta, eller vart man kan söka mer info kanske...?

• Sciarlotta

Tyvärr så kan man inte alltid se om någon har haft små blodproppar. Min svärmor hade alla klassiska symptom på blodpropp i hjärnan, men läkarna kunde inte bevisa att det var det som hade hänt.

Jag tycker att du återigen ska ringa, tjata och vara riktigt jobbig. Du har all rätt att få råd, stöd och hjälp när det kommer till en eventuell ny graviditet.

Det finns ju ganska många läkare här på Familjeliv, så vi får hoppas att någon av dem ser tråden och kanske kan komma med något svar. Det fanns verkligen inte mycket information på svenska på nätet. Har du försökt söka på engelska? Fostervattenemboli heter ambiotic (fluid) embolism eller emboli.

• Toka2

Sciarlotta: Amniotic embolism menade du va?

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Sciarlotta
    Toka2 skrev 2007-01-30 07:50:31 följande:
    Sciarlotta: Amniotic embolism menade du va?En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
    Självklart, jag är lite för trött för att ha koll på mina fingrar just nu.
    amniotic (fluid) embolism eller emboli.
  • limmelime

tack för hjälpen, ska testa söka på engelska o se om det går bättre...

ja, alla läkare här på familjeliv, SE HIT!!!

Svar på tråden Fostervattensemboli???