• midsommar 2006

fläckborttagning - banan

Någon som kan tipsa om ett bra fläckborttagningsmedel som även fixar bananfläckar. Har provat med Tabort, Eldorados fläckborttagning (från Willys) men inget funkar. Har även provat att ta bort fläcken direkt med diskmedel och kallt/ljummet vatten och ibland har det lyckats men inte alltid. Oerhört tacksam för svar. Trött på brunfläckiga kläder och sonen ÄLSKAR banan så jag förväntar mig massor framöver.

• Svar på tråden fläckborttagning - banan
  • Exxon

Åh, nej funkar inte TaBort?! Ska tvätta dom första bananfläckarna snart & jag har inte brytt mej om kladdet för jag trodde ALLT gick bort med TaBort...

• Exxon

Hittade ett tips i en bok:

apelsin, banan, blåbär, hallon, körsbär, nypon, persika, päron, vinbär:

Om fläcken inte vill ge med sej och om materialet tål så hög temperatur är vår bästa rekomendation att tvätta med tvättmedel vid 90-95 grader.

Eh, jaha men hur många barnkläder tål den värmen...
    Kanske haklapparna i frotte men inte vanliga bomullskläder väl?

• midsommar 2006

Exxon: - Hoppas det går bättre för dig. Jag hade ju hört att det skulle funka med TaBort på bananfläckar så jag blev rätt besviken. Använde det tillsammans med Via Color sensitive och funderar på om jag skulle ha tvättat i 60 istället för i 40 grader. En del av plaggen hade gått att tvätta i 60 men vi brukar köra allt i 40. Sen så förarbetade jag alla bananfläckar med diskmedel innan oxå och det skulle jag kanske inte ha gjort. Skriv gärna om hur det gick för dig.

• midsommar 2006

Ja 90-95 grader vågar jag inte prova, men vi får väl se. Om några veckor kanske jag kör någon tuffare tvättstil vilket gör alla hans kläder helt utan fläckar samtidigt som dom bara passar på dockor modell mindre.

• Evve81

Vi hade bananfläck på en body när dottern var liten och testde allt! Till slut tänkte vi att vi testar klorin bodyn var vit med gula ränder på morgonen var ränderna borta och bananfläcken kvar så vi gav upp

det är svårt med banan! köp en haklapp med armar som en tröja ungefär..... Har vi på vår två åring och det är beydligt mindre fläckar på kläderna nu!

• ligre

Jag tycker att Vanish fungerar på det mesta...den kan man både förbehandla genom att lägg i blöt eller hälla direkt på+ att man doserar detta tillsammans med sitt vanliga tvättmedel när kläderna ska tvättas. Vi använder också haklapp med lång ärm när dottern äter. Sedan har jag hört att hårt el mjukt vatten kan avgör hur svårt/lätt det kan vara att få kläder rena.

• carola1977

bananfläckar är nog omöjliga att få bort. så trist att fläckarna blir mörka också. ni får låta sonen ha mörka kläder när han äter banan...
    annars tar vanish bort det mesta tycker jag. har inte haft några bananfläckar att prova med, men broccolin försvann från den vita bodyn .

• Peak

prova galltvål - min mamma får bort nästan alla fläckar med den!!
    Att ta klorin skulle jag inte rekommendera, jag testade med en top jag hade och den blev gul, missfärgad så det kan slå fel också!

• anja1661

vi använder vanish...den e superbra och vi har inte längre några fläckar på kläderna!  tom när dottern fick tag i ett glas rödvin och fick det över sig så funkade det. då tog vi hand om fläckarna på en gång och tog rätt rikligt med medel och det var inga problem!!  den e dyr men det e dyrare att köpa nya kläder varje gång!

• Tangent

Galltvå funkar på banan, men man måste ta det före tvätt. Om plagget tvättats funkar inte galltvål och inte Vanish heller.

• midsommar 2006

Tack för alla tips! Verkar ju kört för de plagg som redan är missfärgade då. Han har redan haklapp när han äter och de fläckar han fått hittills har främst blivit av kräks med småbitar av mosad banan i ganska lång tid efter att han ätit så de blir ju svåra att undvika.

• pingis

Jag säger också galltvål före tvätt, alla mina fläckar har gått bort med detta fantastiska medel!!!!

• Exxon

Finns det olika typer av galltvål? Viken är bäst i så fall?

• Miss Upsey Daisey
    midsommar 2006 skrev 2007-01-29 02:23:18 följande:
    Någon som kan tipsa om ett bra fläckborttagningsmedel som även fixar bananfläckar. Har provat med Tabort, Eldorados fläckborttagning (från Willys) men inget funkar. Har även provat att ta bort fläcken direkt med diskmedel och kallt/ljummet vatten och ibland har det lyckats men inte alltid. Oerhört tacksam för svar. Trött på brunfläckiga kläder och sonen ÄLSKAR banan så jag förväntar mig massor framöver.
    Prova Vanish! Har funkat på allt tror jag..
Svar på tråden fläckborttagning - banan