• Peak

brevbärere? Tjänar? Lätt/svårt att få jobb?

Läste en tråd om brevbärare och såg att de tjänar nog mer än jag gör i dagsläget. Fanns en länk om vad man tjänade - (scb)

Utbildning Kvinnor Män Totalt
    Förgymnasial 17800 18000 17900
    Gymnasial 18900 19400 19200
    Eftergymnasial 19400 19800 19700

Ålder Kvinnor Män Totalt
    18-24 16900 16800 16900
    25-39 18500 18900 18700
    40-64 19900 20400 20200

fast fattar inte riktigt, om man är kvinna och är 27 år och har eftergymnasial utbildning typ KY-utbildning, ej universitet.
    Vad tjänar man 19400 eller 18500? Och stämmer dessa siffror ni som är brevbärare?

Hur är jobbet? Kul/trist?
    Är det lätt eller svårt att få jobb? (tänkte om det är hög omsättning på personal eller ej) och är det vanligast att man jobbar deltid?

• Svar på tråden brevbärere? Tjänar? Lätt/svårt att få jobb?
  • Vanilj

Jag såg om man jobba för citymail tjänar man 91kr/tim

Andas djupt så kan du ta dig igenom allt!
  • Fisk82

Bror nog på det är sakert ett bera jobb mne eftersom kan det bli slitigt min pappa har jobbat på posten sen han va runt 20år...vet intexackt vad han hade i lön men jag tror de är väldigt måna om sina anställda iallafall =)

Det här är jag!
  • maruttan

Jag är 30 år och har jobbat på posten i snart 10 år, har ingens speciell utbildning förutom gymnasiet och jag tjänar 19000:-/månad. Ett tungt, slitigt och otacksamt jobb som bara blir tyngre och jobbigare för varje år pga alla nedskärningar. Massor med folk som är sjukskrivna pga nack och ryggproblem.
    Så tyvärr som du hör så är detta inte ett yrke jag kan rekomendera...

Fisk82: Tycker nog tyvärr INTE att posten månar om sina anställda...snarare tvärtom..

pi.bilddagboken.se - världens sötaste pojke!
  • Tessou

Jag är 24 och har jobbat i 1,5 år och det är det bästa jobb som finns!! Här tar de väldigt bra hand om oss, men de kanske är så när man jobbar på liten ort, då har de mer tid för sina anställda än typ i Sthlm, Gbg, osv osv....?

Vet inte riktigt hur lönen är.. 2006 hade jag 50% vick så då fick jag 7675 i månadeslön så jag antar att de blir 15350 om man jobbar heltid? Nu är jag timvickare och har 96,60 i timmen.
    I Juli har jag jobbat i 2 år så i Augusti kommer jag få 17500 om jag ahr månadslön och 108 kr/timme.. lite skillnad jämfört med nu va? *längtar*

• ludenben

jag har jobbat i lite mer än ett år på poten. det är varierande. pijobb när det ösregnar annars helr underbart. man får så mycket gratis i jobbet. motion och frisk luft. Stressigt och dålig lön men det är fritt och bra. körkort krävs nu därför jobbar jag inte kvar. jag vill inte cykla när alla andra åker moppe.

• Tessou

ludenben;
    Har inte heller körkort men jag cyklar, tycker bäst om det.. OSm nu när det är snö o oplogat är de ju lite svårt att släpa med sig en flera 100-kilos moppe.. Mkt lättare med cykel!

Håller på med mitt körkort, bara pengar som saknas, ha ha!

• ludenben

ja men de har gjort om distikten här så det är ingen som tar hänsyn tíll cyckel längre. vet inte vart du bor men detta e göteborg. alltså varken kontoret, disktrikten eller personalen är gjorda för cykel längre. Det funka piss att cykla nu. jobba en vecka i höstas och det var en vecka och sen hade jag ingen lust mer. Innan cyklade ju alla och då var det inga problem. Då behövdes det buntförare och då hade folk de arbetsuppgifterna. Nu finns inte det kvar för man tar allt på moppen men på cykel går det inte. då blir man bara till besvär när nån annan får köra ens´buntar.

• Tessou

ludenben;
    Aha, okej.. ja, i Gbg o Sthlm är det väl kanske mest i innerstan det är bäst med cykel.. Jag bor i en liten ort så här funkar det ju.. Vi är typ 40% som cyklar och 60% har moppe, clubcar, bil...

• ludenben

okej då har de nog tänkt lite mer på sin stackars cyklande personal sök dit i så fall för jobbet e kul men lönen e inget att hurra för. jag hade 77.80 i timmen när jag började och när jag slutade hade jag gått upp till 86.20 så det är inget man blir rik på. Men hoppas du har en sambo som tjänar bra då fixar det ju sig hihihi...

• Tessou

ludenben;
    Hur länge jobbade du? Hur gammal var du då? Va det på Posten Ab eller Citymail? Många frågor men de kanske är skillnad på löner..? Har inte haft så där låg timlön alls.. fast jag kanske är äldre oxå...

Svar på tråden brevbärere? Tjänar? Lätt/svårt att få jobb?