• sunny1

Är grönt te ok?

Har förstått att det är bra att undvika koffein och det jag ju finns i både kaffe och svart te, men hur är det med grönt te? Just nu försöker jag att hålla mig till rött te, eftersom det är koffeinfritt, samt koffeinfritt kaffe men saknar det gröna téet....
    Någon som vet?

• Svar på tråden Är grönt te ok?
  • Lindblomman

Finns inget koffein i grönt te heller, så det är bara att dricka!

• MinervaSkugga

Grönt te innehåller koffein, ja. Men bara hälften så mycket som kaffe.
    Rekommendationerna ligger ju på att inte dricka mer än 3 koppar kaffe/dag så om du inte behöver mer än 6 koppar te om dagen kan du nog vara rätt lugn

• Mammatillfem

Grönt te finns både med och utan koffein så det är bara att dricka!

• Lindblomman

VA? Vänta nu.... Innehåller grönt te verkligen koffein? Jag har fått lära mig från flera håll (bl.a. en dietist) att det inte gör det. Rätta mig om jag har fel nu, tack.

• sunny1

Tack för svar, har kollat på innehållsförteckningarna på vartenda paket jag hittat utan att kunnat se att det är koffeinfritt, dåligt tycker jag!
    Men nu skall jag genast göra en kopp.....

• mims78

rött te får du iaf dricka så mycket du vill av!

• sunny1

Hoppsan här ramlade det in massa svar.
    Mamma till fem: vet du vilka märken som är koffeinfria, står det på eller hur hittar jag rätt?

• Mammatillfem

Det gröna paketet på hälsokost "Sir" någonting,finnsutan koffein - det dricker jag!
    Onödigt med koffein i det,då jag älskar kaffe och vill dricka det med..nu är inte jag gravid,men behöver inte för mkt koffein ändå..

• Mammatillfem

sunny1
    Skrivit till dig i din gb.

• emsergirl

Så här är det med grönt te: Det innehåller koffein men bara ca 30 mg/kopp (jämfört med ca 85 mg/kaffe). Grönt te innehåller också thein som motverkar koffeinets effekter och gör att man inte blir så uppvarvad av det utan istället lugnare och mer harmonisk. (Har kollat forskningsrapporter om detta)

Jag har tidigare druckit mycket grönt te men håller på att dra ner på det p.g.a. att det är koffein i. Dricker dock en kopp på morgonen och resten av dagen rooiboste (rött te) som inte alls är lika gott.

Svar på tråden Är grönt te ok?