• Silverkatten06

sova ute och risk för psd

Jag funderar lite på socialstyrelsens råd angående PSD. Det står där att man ska inte låta barn sova ute på vintern utan tillsyn.

Min son på 6 månader sover ute några timmar varje dag. Jag har babyvakt och går ut och känner så att han inte är för varm eller för kall med 30-45 minuters mellanrum. Är det tillräcklig tillsyn? Jag hade troligtvis inte kollat lika ofta om han sov inne.

Hur ser ni andra med ute-sovande barn på detta?

• Svar på tråden sova ute och risk för psd
  • Oliwa

Jag har inga barn ännu (ett på väg!) men har funderat mkt på detta och har pratat runt med många om det. Min bestämda uppfattning är att barn mår bra av att sova ute om dom själva gillar det, dvs sover lugnt och skönt. Rekommendationen gäller väl mest att dom inte ska vara för inpackade? Och vaddå, klart man inte ska lämna dom ute UTAN TILLSYN!!

Jag tycker det låter rimligt att ha babyvakt och titta på barnet en gång i halvtimmen, så kommer jag nog att göra.

Sorry för en oivigds åsikt, kunde inte låta bli!

• Silverkatten06

Be inte om ursäkt, jag vill gärna ha din åsikt även om ditt barn inte riktigt kommit till världen ännu

Jag fattar inte riktigt vad de menar med "utan tillsyn", därför vill jag gärna ha andras åsikter. Menar de att man ska stå bredvid vagnen och titta hela tiden eller är mitt sätt OK, måntro?

• Nettis1975

När man läser om psd så har jag aldrig läst om att sova ute skulle öka risken för psd, där emot kan andningen påverkas av kylig och kall luft för spädbarn.

Dock säger viss forskning att att risken är tre gånger så högre under vinterhalvåret.

• Silverkatten06

Det kom reviderade råd i november 2006 och där står det med...

• Kålrot

Våra tre barn har sovit ute året runt. Det har gått bra, jag kollar dem med jämna mellanrum och är det kallare än runt -15,16 grader har de fått sova inne. Men det fungerar inte så bra.
    Jag tror de mår bra av att sova ute.

• Oliwa

Silverkatten06 -tack, schysst! Ja, man undrar ju över det där med "utan tillsyn", klart det är olämpligt att lämna sitt barn utan tillsyn ute dom första 10 åren liksom!! Jag tycker att ditt sätt är att babyn är under tillsyn!

Nettis: Ja, men att risken e högre under vinterhalvåret har väl mest med det där med "inpackningen" att göra, att man tenderar att packa för hårt och för varmt.. Är inte själva faran att dom liksom glömmer att andas för att dom ligger så instängt?

• Löööv

"Många läkare rekommenderar att barnet inte sover utomhus obevakat längre perioder under de månader då risken för PSD är som störst."

"Vidare kan nämnas att fler barn drabbas på vintern än på sommaren. Detta tror man beror på att barnen utsätts för stora temperaturvariationer under den kalla årstiden och att barnen ofta är för varmt klädda när de sover utomhus på vintern."

Texterna kommer från Techno Medica AB.

• Vitsippa

Jag tycker också att det är ett konstigt råd och har funderat på det. Men jag låter faktiskt mina sova ute. För vad menar man med tillsyn? Ska man kolla att de andas en gång i minutet? Var tionde minut? Två gånger om dagen? Om det är farligt att sova i vagnen bode det ju vara farligt att gå på vagnspromenad med???

• Silverkatten06

Löööv - Men då har vi det där lilla order "obevakat" igen... Vad menar man med det? Hur ofta ska man kolla för att det ska anses vara "bevakat"?

• Silverkatten06

Vitsippa - precis vad jag känner! Men vagnspromenad kanske anses vara samma sak? Fast jag sticker ju inte ner handen i vagnen varje minut när vi är ute och går heller...

Svar på tråden sova ute och risk för psd