• Silverkatten06

sova ute och risk för psd

Jag funderar lite på socialstyrelsens råd angående PSD. Det står där att man ska inte låta barn sova ute på vintern utan tillsyn.

Min son på 6 månader sover ute några timmar varje dag. Jag har babyvakt och går ut och känner så att han inte är för varm eller för kall med 30-45 minuters mellanrum. Är det tillräcklig tillsyn? Jag hade troligtvis inte kollat lika ofta om han sov inne.

Hur ser ni andra med ute-sovande barn på detta?

• Svar på tråden sova ute och risk för psd
  • Nettis1975

Varför risken under vinterhalvåret ökar har jag inte läst om, bara att den ökar enligt en studie på 1990-talet.

Att det blir tyngre och svårare att andas blir det för oss också då det är riktigt kallt, precis som för en spädis som inte har så stora lungor än.

• Löööv

För att det ska vara "säkert" så ska man kolla var 3-4 minut . Det är vad bebisen klarar utan syre utan att få men.

• Silverkatten06

Löööv - Ja, det verkar ju rimligt. Det gör väl alla?

• tessis73

Jag kollar min son jätteofta när han sover ute. Jag har svårt att koppla av, därför blir det inte varje dag. En halvtimme utan koll låter mycket för mig...

• Clanica

Oj, jag kollar min tjej väldigt sällan.
    Hon somnar och sover oftast en timma ute i vagnen och då har jag oftast inte tittat till henne mer än en gång..
    Kanske borde göra det oftare....

• nattuggla

JApp! Du ser till honom nu och då, det är ju tillsyn och så babyvakten. Du kollar så han inte är för varm eller för kall...

• nattuggla

MIna har alltid sovit ute och jag vet att det är bättre, för dom behöver ju friskt luft precis som vi. Dock ska de givetvis vara lagom klädda och är det kallare än -10 har jag lillan att sova i farstun i vagnen. Här e det -10 som är gräns (enligt rådet från bvc alltså)

• Silverkatten06

tessis73 - Nu blir jag nyfiken, hur ofta kollar du?

• Silverkatten06

nattuggla - Hmm, min BVC-tant tyckte inte att det fanns nån direkt gräns. Men hon verkar ju å andra sidan inte ha koll på mycket. Som tur är ska hon sluta så vi får en annan snart, hoppas hon vet mer...

• tessis73

Silverkatten06: Usch, alldeles för ofta! . Efter första sonens feberkramper har jag blivit nojig. Jag vill helst ha vagnen under uppsikt mesta delen av tiden. Jag kollar genom fönstret så att han andas säkert var femte minut. Överdrivet, jag vet.

Men jag hade nog ändå kollat oftare än en gång i halvtimmen oavsett mina tidigare erfarenheter.

• Silverkatten06

Fast genom fönstret kollar jag på honom oftare än så. Men därifrån ser jag ju inte om han är för varm eller för kall och faktiskt inte om han andas heller. Jag ser ju bara att han verkar sova gott, så därför går jag ut och känner efter..

• tessis73

Silverkatten06: OK,då fattar jag!

• Freiya

jag gör precis som ts, babtvakt och kollar då och då. fast oftast sover hon i sin säng faktiskt, eller så sover hon när vi e ute och går..

tessis73: jag undrar mest varför du egentligen låter liten sova ute om du är så orolig?

• tessis73

Freiya: för att jag tror att det är nyttigt. Jag kan inte ta hänsyn till mina egna nojor jämt!

Svar på tråden sova ute och risk för psd