• ninastumpan

Ungerska namn?

någon som har tips på Ungerska namn som är lätta att utala för svenskar? har kollat på en del ungerska namnsidor... men tycker en del namn är för komllicerade för att svenskar och ett abrn ska kunna utala dom. Någon som vet några fina namn .. skriva gärna.

.?:*¨¨*:?.Gravid i Vecka 25.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Ungerska namn?
  • danni00

OK synd att du inte kan språket i dag men du lär dig nog det igen om du är envis =) Jag har själv inte någon att prata ungerska med så det blir inte så ofta man andvänder språket,mina barn kan inte språket dom kan bara få ord...men det kommer kanske en dag vem vet.

• danni00

ett fint ungeskt tjej namn är (stavar inte det rätt) Djöndji men kanske inte så lätt att utala för svenskar

• Supermamman71

Min dotter heter Hajna i andra namn ungersk form av vårat Hanna.

Har funderingar nu på att döpa nästa till Hajna om det blir en flicka :)

• Lillan 1

Min svärmor är ungerska och heter Judit! Vackert tycker jag...

• ninastumpan
    Lillan 1 skrev 2007-01-30 19:41:55 följande:
    Min svärmor är ungerska och heter Judit! Vackert tycker jag...
    Vet en del som heter Judith fast med h.. Själv heter jag Ester i andra namn från min farmosr mamma som var ungerska. Funderade på det som första namn men blir nog Ester för bebisen också i andra namn om det blir flicka.
  • ninastumpan

Fler Ungerska flicknamn?? Skrattande

• solstrålen82

Trevligt med lite Ungersk bakgrund. Själv är jag gift med en halv ungrare. Han född i sverigen medans hans mamma kommer ifrån ungern. Han heter Janos i mellan namn.
    Ungerskt flicknamn: Gyopár uttalas Joppi i sverige
    Agnes
    Kati
    Aniko
    Erzsebéth (Elisabeth)

Ungerska pojknamn: Gyula
    Zoltan
    Janos
    Imre

• Jennjen

Ildiko och Ilona gillar jag,
    Ilona blir mellannamn om vi får en flicka

Pojknan så älskar jag Attila (uttalas Atilla) och min son heter Imre i mellannamn.

Annars så har alla Ungerska tjejjer jag känner ganska "vanliga" tråkiga namn...Eller sambons syster heter Edina, det är fint =)

• sockenos

Kati och Illi ?
    det heter havla min ungerska släkt där i alla fall. Kati är en förkottning till Katalin.

• ninastumpan
    solstrålen82 skrev 2007-01-31 09:00:42 följande:
    Trevligt med lite Ungersk bakgrund. Själv är jag gift med en halv ungrare. Han född i sverigen medans hans mamma kommer ifrån ungern. Han heter Janos i mellan namn. Ungerskt flicknamn: Gyopár uttalas Joppi i sverigeAgnesKatiAnikoErzsebéth (Elisabeth)Ungerska pojknamn: GyulaZoltanJanosImre
    ja det är fina namn. Janos är för oss ett vanligt namn bland släkt och vänner även Erszebéth, Katti (Kattarina)  Zoltan, Imre är en hel del som heter i kretsarna. Min pappa heter Antonius, det tycker jag är fin och min farfar hette Antal (Anton). Fast får vi en pojk ska han heta Milo efter min kusin som her Milovan, Ungersk-Serb och jonas efter sin pappa och Antonius efetr min pappa. Flört 

Är ute efter flicknamn, kasnke glömde säga det.. men kommer du på fler flicknamn höjta till!! Varit i Ungern då? vad tycker du?
  • ninastumpan
    Blackluna skrev 2007-01-31 10:31:38 följande:
    Ildiko och Ilona gillar jag,Ilona blir mellannamn om vi får en flicka Pojknan så älskar jag Attila (uttalas Atilla) och min son heter Imre i mellannamn.Annars så har alla Ungerska tjejjer jag känner ganska "vanliga" tråkiga namn...Eller sambons syster heter Edina, det är fint =)
    Edina va jätte fint!! vet några som heter Atilla. Ja det är därför jag har svårt att hitta ett fint ungersk flicknamn eftersom dom inte är så ovanliga... lite tråkigt. Men Ester ska ialla fall min dotter hete i andra namn om det blir en flicka, det hette min farmors mamma och hon va ungerska.Skrattande
  • Mavros

Flera namn vanliga i Ungern:

Julia, Katinka, Edina, Andrea, Adrienn, Aniko, Gabriella, Ildiko, Katalin, Magdolna, Nikoletta, Emese

Fler hittar du på nätet. Se mek.oszk.hu/00000/00084/00084.htm

Klicka på 'Nöi nevek' (kvinnonamn), där hittar du namn i alfabetisk ordning.

• annan anna

Jag tycker att Istvan och Imre är fasligt fina namn (fast inte om man översätter Istvan till svenska (stefan)).
    Fast nackdelen är väl uttalet. Ingen svensk som kommer uttala Istvan rätt.

Så Imre vinner nog hos mig.

• ninastumpan
    annan anna skrev 2007-02-05 16:10:53 följande:
    Jag tycker att Istvan och Imre är fasligt fina namn (fast inte om man översätter Istvan till svenska (stefan)).Fast nackdelen är väl uttalet. Ingen svensk som kommer uttala Istvan rätt.Så Imre vinner nog hos mig.
    istvan är inte svårt att utala för svenskar, finns mycket värre namn som dom inte kan utala.. men det är fint och imre med.. fast jag har redan ett pojknamn.. är ute efter Ungerska flicknamn Glad
    Mavros skrev 2007-01-31 16:17:57 följande:
    Flera namn vanliga i Ungern: Julia, Katinka, Edina, Andrea, Adrienn, Aniko, Gabriella, Ildiko, Katalin, Magdolna, Nikoletta, Emese Fler hittar du på nätet. Se mek.oszk.hu/00000/00084/00084.htmKlicka på 'Nöi nevek' (kvinnonamn), där hittar du namn i alfabetisk ordning.
    Tror jag varit inne på den sidan innan, fick den av en vän i Budapest. men tackar Flört ändå! känner igen dom flesta av de namnen du skrev, vissa är fina men inte fastnat för något av de, känner en del som heter samma också.. vill ha något som jag inte vet så många som heter fast ändå inte för svårt att utala.
  • annan anna

Jag tänkte nog mer att Istvan uttalas typ Ischtvan på ungerska, men att en svensk uttalar med ett s.

Svar på tråden Ungerska namn?