• Minimagen

Starta egen butik! nån mer?

Hej!

Någon mer som går i starta eget-tankar?
    Jag skulle vilja öppna en egen butik och har funderat på detta i över ett år.
    Jag vet bara inte vilket läge jag ska välja. Bor ca 1,5 mil utanför stan. Skulle vara bekvämt att börja i liten skala på den lilla ort där vi bor, men då finns risken att någon får nys på min idé och öppnar något liknande inne i stan.
    Öppnar jag inne i stan istället är jag säker på att det skulle gå jättebra, nackdelen är ju att jag kanske måste hålla öppet längre som de andra butikerna och därmed komma hem sent till mina barn.

Någon mer småbarnsförälder som går i starta eget-tankar?

• Svar på tråden Starta egen butik! nån mer?
  • RonjaRovardotter

Japp, jag funderar på att öppna en butik i den staden där jag bor. Men jag ska nog vänta ett par år, jag är just nu gravid med barn nr 2.

• Minimagen

Okej, har du tänkt något på att man ändå har ganska sena arb.tider med en egen butik. Vissa butiker har ju begränsade öppettider och stängt vissa vardagar, men känns inte som det funkar stadens shoppingcentrum...eller kan man göra som man vill?

• RonjaRovardotter

Jag ska öppna butiken tillsammans med en annan tjej, så jag behöver inte vara där hela tiden.

• secordo

Hej

Beror kanske på vilken stad du bor i.
    Kan säga som egen företagare att nystartade företag tar mycket tid och då framför allt papperarbetet men det kanske man kan göra hemma på kvällstid och dessutom få hjälp från äkta maken.

Snart kommer man in i det hela och man gör det mesta när det är lugnt i butiken, man lär sig bli effektiv.

Lycka till

Sea

• Frosk

Jag går också i såna tankar, men det känns så stort och läskigt så jag får nog spåna vidare i huvudet innan jag vågar ta steget att prova.

Men det har varit en dröm länge och dessutom trivs jag inte alls på mitt jobb som jag snart måste tillbaka till. Vi kan väl peppa varandra lite!

• Minimagen

Ja och min mammaledighet är snart slut och jag har inget jobb att komma tillbaka till heller.

Men är det verkligen så mycket papperarbete? Finns det inte bra kassa och bokföringssystem som sköter det mesta? Om man inte tänker göra bokföringen helt själv utan ta hjälp av en revisor också?

• secordo

minimagen

Det finns mycket bra ekonomiprogram och bra bokförinsgkurser som komvux arangerar!

pappersarbetet är mycket i början men är man nogrann så ordnar det sig det också.

Att ge bort bokföring kan vara rätt dyrt men revisor som sköter årsbokslutret som ska in till skatteverket är nog rätt bra ide då det är viktigt att det blir rätt - vem vill ha skatteverket efter sig :))

Mina78 - det är inte så svårt eller läskigt egentligen, våfa ta steget och du kommer bli glatt överaskad!

• Frosk

Secordo, du verkar kunna det här ju! Vad är det för nåt du pysslar med?

Och vad är det första man bör göra? Vet liksom inte i vilken ände man ska börja...

• The Dreamer

hoppar in en sväng trots att jag inte har barn

Funderar också på att starta eget, men det blir inte förrän om några år (tänkte försöka spara ihop eget startkapital först)

Kan dock tipsa om www.foretagande.se/forum/

Där kan man få svar på alla frågor man har om att starta och driva företag.

• Minimagen

The Dreamer: Tack för tipset!

Svar på tråden Starta egen butik! nån mer?