• Minimagen

Starta egen butik! nån mer?

Hej!

Någon mer som går i starta eget-tankar?
    Jag skulle vilja öppna en egen butik och har funderat på detta i över ett år.
    Jag vet bara inte vilket läge jag ska välja. Bor ca 1,5 mil utanför stan. Skulle vara bekvämt att börja i liten skala på den lilla ort där vi bor, men då finns risken att någon får nys på min idé och öppnar något liknande inne i stan.
    Öppnar jag inne i stan istället är jag säker på att det skulle gå jättebra, nackdelen är ju att jag kanske måste hålla öppet längre som de andra butikerna och därmed komma hem sent till mina barn.

Någon mer småbarnsförälder som går i starta eget-tankar?

• Svar på tråden Starta egen butik! nån mer?
  • Mi corazón

Att starta min webbutik har varit riktigt kul...jag har inte lagt ner så våldsamt mycket tid...eller egentligen har jag nog lagt ner en massa tid. men som sagt det har varit jätte kul och då glömmer man lätt tiden.

Jag har en ganska oavancerad hemsida som jag har kodat själv. Sen har jag ett bra bokföringspogram, som hanterar ordrar. Ett bra bokföringspogram underlättar för att få struktur på ekonomi. Än så länge har jag inte marknadsfört min webbutik... men några har hittat dit. Jag skall lägga ner lite mer krut på marknadsföringen senare i vår och hoppas då få några kronor över som jag kan investera i den verkliga butiken.

• Frosk

OK, men kostar det en massa att ha det eller hur funkar det. Har ingen koll alls!

Glad för alla som delar ed av sina erfarenheter

• Mi corazón

Mina 78: Jag tro jag betalar 160 kr för domänet varje år som jag har skaffat hos www.one.com . Inte speciellt mycket. Jag har ett ganska billigt lager då jag tillverkar produkter efter beställning. På min hemsidan betalar man i förskott så jag behöver aldrig ligga ute med några pengar. Jag har hittills lagt ut runt 20 000kr inför uppstarten. I det ingår en bra dator, skrivare och lite olika program. Inte allt för mycket pengar.

• Nalanie

Nån som kan ge tips om hur ni hittat bra och billiga leverantörer? Själv har jag främst funderat på direktimport.

• Frosk

Jag är också inne på att tillverka själv. Men hur mkt får man lov att sälja som privatperson liksom, utan skatt och så? När är det dags att registrera företag??? Så mycket krångel med allt när man inte är ett dugg insatt.

Nalanie skrev 2007-02-07 07:49:31 följande:
    Nån som kan ge tips om hur ni hittat bra och billiga leverantörer? Själv har jag främst funderat på direktimport.
    Ingen aning...men nån bode väl veta. hehe..

Dåligt ös på den här tråden, är vi inte fler sugna?
  • Mi corazón

Mina78:
    Jag registrerade firma redan på en gång. Min plan är att jag så småning om skall kunna leva på mitt företag....kanske inte just på e-butiken. Vet inte hur mycket man får tjäna som hobbyverksamhet. Kolla på skatteverket.se.

• Frosk
    Mi corazón skrev 2007-02-12 07:04:19 följande:
    Mina78: Jag registrerade firma redan på en gång. Min plan är att jag så småning om skall kunna leva på mitt företag....kanske inte just på e-butiken. Vet inte hur mycket man får tjäna som hobbyverksamhet. Kolla på skatteverket.se.
    Ok tack Men är det nån kostnad att starta firma? Och innebär det några speciella krav?
  • Mi corazón

Att bara starta en enskild firma hos skatteverket kostar inget. Vill du däremot registrera ett namn gör du detta hos bolagsverket.se och då kostar det 1 000kr.

• 700523

Har en liten fråga om namnet på ens firma. hur får man veta att namnet inte är upptaget? Vet dom det på skatteverket?? Antar att man anger vad firman ska heta även där, trots att man inte registrerat det hos bolagsverket...

• Mi corazón

På bolagsverkets hemsida kan man söka i näringslivsregistret för att se om ett namn är upptaget. Om jag inte minns helt fel så anger man inte namnet på företag när man fyller i skatteverkets anökan.

Kolla mer här www.foretagsregistrering.se

• Alexandra1983

Här har ni en till som skulle vilja starta en egen butik, men jag vet inte ens vart jag ska börja.
    Jag vill gärna räkna på allt för att se på ett ungefär om det kommer att gå runt men eftersom grossister/leverantörer inte lämnar ut pris/artikel lista så är det ganska kört.

Ska man då registrera ett namn först? Är så rädd sen att jag inte kommer att öppna något..

Svar på tråden Starta egen butik! nån mer?