Inlägg från: Manja |Visa alla inlägg
  • Manja

Färg på kakel och bänkskiva till vitt kök?

Vi har bänkskiva i ek och brunt kakel med ljusgrå fog.

Jag lever och andas bara för min älskade Alicia och snart kommer vår efterlängtade bebis
  • Manja
    svejsan:

Laminat är tyvärr det sämsta materialet att ha. Det håller inte alls så värst länge. Tappar man ngt så blir det hål direkt, missar man med kniven så blir det repor direkt.
    Jag lever och andas bara för min älskade Alicia och snart kommer vår efterlängtade bebis
  • Manja

svejsan och valmar:

ja, vi alla har ju olika erfarenheter med de där bänkskivorna

visst, laminat är värmetåligt men tyvärr så ser det så plastigt ut, "no offence" till er Har haft det innan och skulle aldrig vilja köpa det igen.

Vi har ju då ekskiva och vi har behandlat den genom att lacka så den är tålig mot allt förutom värme. En ekskiva kan man inte bara olja och tro att den ska tåla saker å ting, tyvärr. Nu har vi precis flyttat in efter en helrenovering av våran nya lght, men i den andra lghtn så hade vi oxå ekskiva och behövde aldrig sköta om den efter att vi hade lackat den en gång.

• Manja
    vintiff:

Fint köket är

Vi slipade först lätt med ett fint sandpapper för att ta bort lite glans på skivan. Sedan lackade vi skivan med en oljebaserad halvblank lack 2-3 ggr. Vi ville inte ha för glansig skiva, utan så matt som möjligt men ändå lackat liksom och vi är mkt nöjda med det.

wic gbg:

Det är just golvet och skivan som ska passa ihop, tycker jag Men sen så passar ekskivor till vilket golv som helst. Det är tur att vi alla har olika smaker och stilar Annars hade det varit tråkigt.
  • Manja
    VinTiff:

Ja, om man bara har oljat in skivan så måste man passa sig noga. Det kan t.o.m börja mögla om vatten ligger för länge på trä. Så mitt bästa råd är nog att lacka skivan.
Svar på tråden Färg på kakel och bänkskiva till vitt kök?